Blogg: Karin Svensson Smith
Skugga Skugga Skugga
Skugga


STARTSIDA    OM KARIN    RIKSDAGEN    KOMMUN    DEBATT    VIDEO    PUBLIKATIONER




Karin har skrivit ett kapitel i boken (PM):
Den hållbara stadens utveckling (pdf).
Ökad kapacitet är nödvändigt 27. marts 2025
Klart Spår nr 1 2025
Tågtrafikens utveckling i Spanien och Italien visar hur snabbt flygvolymerna kan krympa om järnvägsutbyggnad sker på rätt sätt. För att inte långsamma gods- och regionaltåg ska sinka snabba tåg, krävs att banorna är separerade utifrån hastighet.

I Klart spår nr 3 2024 finns en ledartext med rubriken Gärna nya järnvägar, men först en rejäl upprustning av befintliga. Som representant för kollektivtrafikens intresseorganisation Resenärerna är jag kritisk till att låta nya järnvägsbyggen vänta med hänvisning till att underhållet är eftersatt. Järnvägsutbyggnad behövs för att tågtrafiken ska gå tid och kunna ta emot ...

Läs mer »
Kommentera / Utskriftsvänlig

Karin Svensson Smith

Rädda järnvägsgodset i Dalarna 15. marts 2025
Dalademokraten 14 mars
Höjning av banavgifter och frånvaro av vägskatt har bidragit till att försämra järnvägens konkurrenskraft. Banavgifterna kommer att ha ökat med drygt 500 procent från 2012 till 2025.

Inget parti har oss veterligen sagt sig vilja flytta gods från järnväg till väg. Ändå är det vad som sker och - oavsett regering – har skett under lång tid. 2025 riskerar att bli ett katastrofår när banavgifterna för godstågen till följd av regeringsbeslut höjs med i snitt 37 procent. Dalarna ser ut att bli det län som drabbas värst. Sex av de orter där godståg planerar att sluta köra va...

Läs mer »
Kommentera / Utskriftsvänlig

Karin Svensson Smith MP
Aron Knifström MP
Maj Ardesjö MP

Rädda järnvägsgodset i Dalarna 10. marts 2025
Nya Ludvika Tidning 9 mars
För att bromsa den klimatpåverkan som ytterligare överflyttning av gods från järnväg till väg skulle medföra bör miljökompensationen till järnvägsgodset höjas.

Inget parti har oss veterligen sagt sig vilja flytta gods från järnväg till väg. Ändå är det vad som sker och - oavsett regering – har skett under lång tid. 2025 riskerar att bli ett katastrofår när banavgifterna för godstågen till följd av regeringsbeslut höjs med i snitt 37 procent. Dalarna ser ut att bli det län som drabbas värst. Sex av de orter där godståg planerar att sluta köra va...

Läs mer »
Kommentera / Utskriftsvänlig

Karin Svensson Smith (MP), Fd ordförande i riksdagens trafikutskott,
Aron Knifström, ordförande Miljöpartiet de gröna i Dalarna,
Maj Ardesjö, vice ordförande för Miljöpartiet de gröna i Dalarna

Valresultatet visar att det behövs en ny klimatberättelse 6. marts 2025
ETC 6 mars
Å ena sidan har vi kunskapen om att naturresurserna inte är oändliga och att många ekosystem redan är förstörda eller hårt utnyttjade. Men å andra sidan har vi även insikten om att klimatpolitiken kan bidra till stärkt demokrati, minskad sårbarhet och framtidstro om den genomförs på rätt sätt.

De gröna i Tyskland fick knappt 12 % av rösterna i det nationella valet den 23 februari vilket är en tillbakagång jämfört med valet 2021. Även i EU-parlamentsvalet förra året minskade röststödet för gröna partier totalt, med röststödet för gröna partier i Norden som ett positivt undantag. Detta trots att följderna av klimatförändringen är tydligare än någonsin, där ö...

Läs mer »
Kommentera / Utskriftsvänlig

Pär Holmgren (MP), EU-parlamentariker
Karin Svensson Smith (MP), Sammankallande partiets klimatnätverk

En matlåda duger inte som svar på Sveriges tågproblem 13. januar 2025
DN-debatt 14 jan
Svenskarna vill åka tåg – synd bara att Sverige inte låter dem. I stället får resenärer stå ut med förseningar och uppmanas ta med sig mat utifall att. Vi har mycket att lära oss av andra länder vad gäller alltifrån punktlighet och spårfördelning till arbetsvillkor. Dagens system, där alla skyller på alla, fungerar uppenbart inte.

2025 har inletts med försenade och inställda tåg. Situationen för oss som reser är helt oacceptabel. 2023 kom enligt myndig­heten Trafikanalys endast 59 procent av tågen fram helt enligt tidtabell. Mycket pekar på att siffrorna för kommande år blir ännu värre.

Trafikverkets planerade reinvesteringar på en av Sveriges mest trafikerade tågsträckor, mellan Stock...

Läs mer »
Kommentera / Utskriftsvänlig

Mats Améen, trafikkonsult Trivector, fd chefsstrateg Skånetrafiken
Susanna Elfors, initiativtagare till Facebookgruppen Tågsemester
Oskar Fröidh, föreståndare, Järnvägsgruppen KTH
Karin Svensson Smith, styrelseledamot i Resenärerna, fd ordförande i riksdagens trafikutskott (MP)
Mårten Zetterman, styrelseledamot i Resenärerna, fd planerare vid Trafikverket


 
Skugga Skugga Skugga