Karin har skrivit ett kapitel i boken (PM): Den hållbara stadens utveckling (pdf).
|
Sagt & gjort i riksdagen 1998-2010 |
Följande är jag mest nöjd över att ha varit med och åstadkommit:
- Fördelningen mellan väg och järnväg vad gäller investeringar byttes från 1:2 1998 till 2,5:1 2006. Ramen för järnvägsinvesteringar höjdes rejält och möjliggjorde bl a Citytunneln.
- Det inrättades ett statligt anslag som innebar att Skånetrafiken och andra regionala trafikhuvudmän hade råd att köpa dubbelt så många tåg.
- Opinionsbildning för spårvagnar har resulterat i att Malmö samt några andra städer till har fattat positiva beslut och gått samman i ett nätverk för Sveriges spårvägsstäder.
- När Kjell Larsson var miljöminister gjorde vi en radikal kemikalielagstiftning (med krav på omvänd bevisföring när det gäller kemikaliers hälsorisker) som sedan blev förebild för EUs arbete med Reach.
- Det offentliga miljöarbete systematiserades och koordinerades strategiskt genom 15 (nu 16) miljömål. Dessa fick regionala tillämpningar, t ex de skånska miljömålen.
- Det blev ett statligt anslag för lövträdsplantering på mark som fått stormskadad skog.
- Motorvägsutbyggnader har ersatts av 2+1-väg med mittvajer. På så sätt kan 20 ggr så lång vägsträcka göras mötesfri och därigenom minska risken för dödsolyckor.
- Hastighetskontrollen har effektiviserats genom införande av kameraövervakning.
- Sverige har ett särskilt jämställdhetsmål för trafiken.
|
Länkar till riksdagens arkiv:
- Motioner - Interpellationer - Skriftliga frågor - Anföranden
|
|