Blogg: Karin Svensson Smith
Skugga Skugga Skugga
Skugga


STARTSIDA    OM KARIN    RIKSDAGEN    KOMMUN    DEBATT    VIDEO    PUBLIKATIONER




Karin har skrivit ett kapitel i boken (PM):
Den hållbara stadens utveckling (pdf).
Klimatengagemanget i Schweiz bör visa vägen för Lunds kommun 4. december 2024
Sydsvenskan, aktuella frågor 4 dec 2024
Lund bör omförhandla sitt avtal med Trafikverket när det gäller ombyggnaden av E22

Den 24 november genomfördes flera folkomröstningar i Schweiz. En av dem gällde utbyggnad av motorvägar. 52,7 procent röstade nej till det. Klimatengagemang lär ha påverkat resultatet.

Av samma skäl bör Lunds kommun omförhandla sitt avtal med Trafikverket. Ombyggnaden av E22 bör inriktas på busskörfält och åtgärder som gäller trafiksäkerhet, framför allt kopplade till lastbilar.

<...
Läs mer »
Kommentera / Utskriftsvänlig

Karin Svensson Smith, sammankallande Miljöpartiets klimatnätverk och före detta ordförande i riksdagens trafikutskott
Niklas Thidevall (MP), kommunfullmäktigeledamot i Lund
Kerstin Johnsson (MP), kommunfullmäktigeledamot i Lund

Vad regeringen bör göra för tågtrafiken 3. oktober 2024
Järnvägar.nu 3 oktober 2024
Regeringens infrastrukturproposition som presenteras i dag borde fokusera på järnvägen, den mest energieffektiva formen av fossilfria transporter.

Det finns mycket som kan sägas om vad en infrastrukturproposition borde innehålla men jag väljer att begränsa mig till fem förslag.

1) Satsa enbart på de investeringar som gör det lättare att nå klimatmål

Fossilenergi utgör blodomloppet i Sveriges transportsektor och använder cirka 80 procent av den olja Sverige importerar. För att nå klimatmål och minska den sårbarhet oljeimporten med...

Läs mer »
Kommentera / Utskriftsvänlig

Karin Svensson Smith
Fristående skribent, f d riksdagsledamot och ordförande i riksdagens trafikutskott och numera ledamot i Resenärernas styrelse

Så kan vi rädda nattågstrafiken 18. september 2024
Alltinget debatt 18 september 2024
Nattågstrafiken skulle kunna samlas så att nyttjandet av tåg och personal kan användas effektivt

Beslutet att lägga ner nattågen från Göteborg till Umeå gör många arga. Ett upprop mot neddragningarna samlade nästan 60 000 underskrifter första veckan efter lansering. När negativa klimatnyheter når oss varje dag borde det bli mer och inte mindre tågtrafik.

Slopa kortsiktiga upphandlingar

Staten kan och bör ta ansvar för att det finns en pålitlig nattågstrafik igenom att...

Läs mer »
Kommentera / Utskriftsvänlig

Karin Svensson Smith och Elisabeth Lundberg-Karlsson, styrelseledamöter i Resenärerna. – kollektivtrafikanternas intresseorganisation

En mer attraktiv järnväg i Norden 9. september 2024
järnvägar.nu 9 september 2024
30 augusti reste jag till Köpenhamn för att delta i ett seminarium om järnvägen i Norden. Seminariet arrangerades av NJS – forum för nordiskt järnvägssamarbete.

På NJS hemsida står det: ”I en starkt fragmenterad järnvägssektor är NJS en tvärfacklig förmedlare av information om utvecklingen inom järnvägssektorn i de nordiska länderna. NJS är ocks&...

Läs mer »
Kommentera / Utskriftsvänlig

Karin Svensson Smith Fristående skribent, f d riksdagsledamot och ordförande i riksdagens trafikutskott och numera ledamot i Resenärernas styrelse

Det finns stöd för en mer ambitiös klimatpolitik 20. august 2024
Dagens Samhälle 26 juni 2024
För att bedriva en effektiv lokal klimatpolitik behövs stöd och satsningar från staten.

Senast 2045 ska Sverige ha nettonollutsläpp av växthusgaser. Det är ett mål som samtliga åtta riksdagspartier står bakom. För att hantera en av de största utmaningarna och utsläppskällorna – transporterna – antogs även ett etappmål om att minska utsläppen från transportsektorn med 70 procent till 2030 (jämfört med 2010). Just nu 

Läs mer »
Kommentera / Utskriftsvänlig

Karin Svensson Smith och 73 andra debattörer från partier, organisationer och kommuner i hela landet


 
Skugga Skugga Skugga