Senast 2045 ska Sverige ha nettonollutsläpp av växthusgaser. Det är ett mål som samtliga åtta riksdagspartier står bakom. För att hantera en av de största utmaningarna och utsläppskällorna – transporterna – antogs även ett etappmål om att minska utsläppen från transportsektorn med 70 procent till 2030 (jämfört med 2010). Just nu ökar utsläppen från transportsektorn, och det finns en risk att vi inte når 2030-målet.
Undersökningar visar att det svenska folket vill att politikerna gör mer för att minska utsläppen, och många kan tänka sig att köra bil mer sällan och resa mer hållbart. Flera kommuner arbetar för att skapa samhällen där bilen få ta mindre plats, och mer plats ges åt cykel, gång och kollektivtrafik.
LÄS MER: De är Årets superkommuner 2024
Men det finns gränser för hur mycket kommunerna kan göra för att minska transportutsläppen. För att bedriva en effektiv lokal klimatpolitik behövs stöd och satsningar från staten. Vi vill därför se dessa fem åtgärder från regeringens sida:
1. Avtal mellan kommun och stat om hållbara transporter. För att minska utsläppen från transporter behöver vi minska andelen bilresor till förmån för resor med cykel och kollektivtrafik eller till fots. I vissa fall kräver det nya investeringar för att bygga gång- och cykelvägar, och optimera kollektivtrafikstråk. Även andra satsningar behövs för att öka attraktiviteten med hållbara resval. I Norge finns byväxtavtalen – ett välfungerande stödsystem med målsättning om nolltillväxt av biltrafik i städer, där gång-, cykel- och kollektivtrafiksatsningar förhandlas fram mellan staten och kommunerna. Vi vill se ett motsvarande avtal i Sverige!
2. Öronmärkt finansiering för gång och cykling. En ny rapport visade att över 60 procent av alla resor kan göras på 15 minuter eller mindre med cykel, och 80 procent av alla bilresor i tätorter är under 4 kilometer. Dessutom har aktiv mobilitet i form av gång och cykling goda effekter på vår hälsa. Den kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar och kroniska sjukdomar. Den kan till och med leda till bättre skolresultat hos unga. Många går eller cyklar redan, men i den nationella transportplaneringen får gång- och cykelinfrastruktur en försvinnande liten del av investeringarna. Inspireras av Irland och Österrike – där öronmärks 10 procent av infrastrukturplaneringen till cykelåtgärder.
3. Rusta upp järnvägen. Svensk järnväg är i stort behov av både underhåll och utveckling. Storsatsa på att bygga ut och rusta upp järnvägen i hela landet, för att öka kapaciteten, punktligheten och tillgängligheten. Det ska löna sig att välja tåg framför fossildrivna färdslag!
4. Låt kommunerna reglera parkering. Det finns mer parkeringsyta än bostadsyta i Sverige och privatägda bilar står stilla över 96 procent av tiden. Forskning visar att vi måste underlätta hållbara transportval och samtidigt försvåra ohållbart resande om vi ska få effekt. Ett sätt att göra det är att ge kommuner större möjlighet att reglera parkering än vad dagens lagstiftning tillåter. Ytor som i dag används till parkering kan då användas till andra samhällsnyttiga tjänster.
5. Hållbar jobbpendling. Med dagens system för avdrag för jobbpendling är det mer fördelaktigt att ta bilen själv än att samåka, cykla eller åka kollektivt. Det ska inte vara en förlustaffär att ta sig till jobbet på ett hållbart sätt. Vi vill se ett reformerat reseavdrag som uppmuntrar till hållbara resval, som ger samma avdrag oavsett färdmedel och som är avståndsbaserat.
Sveriges kommuner står redo för att ställa om, men behöver stöd från staten. Det svenska folket är villiga att ställa om, men behöver få det lättare att göra hållbara resval. Med de här fem förslagen får Sverige och kommunerna bättre förutsättningar att nå sina klimatmål, och det svenska folket får den klimatpolitik det efterfrågar.
Vi som undertecknar företräder olika partier, organisationer och kommuner, spridda över landet. Tillsammans visar vi att det finns ett stöd för en mer ambitiös klimatpolitik!