Eva Hammarbäck, bransch- och föreningsansvarig för Byggföretagen i nordvästra Skåne, argumenterar för utbyggnad av vägar, en ny fast Öresundsförbindelse och en upprustning av järnvägsnätet (Aktuella frågor 20/6).
Önskelistan tycks utgå från en föreställning om att offentliga utgifter kan öka hur mycket som helst. En aktsamhet om skattebetalarnas pengar vore klädsam. Ökningen av utgifterna borde också begränsas till när de bidrar till att nå de målsättningar som Sveriges riksdag och EU har fattat beslut om. Det vore också fint om det fanns en analys av orsakerna till de problem som beskrivs. Först då kan effektiva åtgärder sättas in.
Byggföretagens intresse för trafiksäkerhet är lovvärt. Som statlig utredare av alkolås delar jag ambitionen att minska antalet döda och skadade i trafiken. Sänkta hastigheter, obligatoriska alkolås och byte till säkra transportslag, till exempel tåg och båt, förebygger olyckor på ett kostnadseffektivt sätt, till skillnad från utbyggnad av vägar som också medför ökad trafik.
När det gäller E6, som Eva Hammarbäck vill ska bli trefilig, är det särskilt angeläget att gods flyttas från väg till järnväg eller sjöfart för att minimera antalet olyckor med dödlig utgång. Gissningsvis skulle få bilförare sakna de karavaner av lastbilar som idag kör på de svenska europavägarna.
Eva Hammarbäck lyfter helt korrekt fram potthål som ett problem, alltså gropar som uppstår i vägbanor på grund av slitage, väderförhållanden eller dålig vägunderhållning. När vägar utsätts för tung trafik uppstår sprickor i asfaltsbeläggningen. På vintern utvecklas potthål när vatten tränger ner i håligheter. Om vattnet fryser och tinar om vartannat, spränger den expanderande isen sönder håligheten och gör den större. Att laga vägar är dyrt och därför är supertunga lastbilar förbjudna i många länder. De flesta EU-länder har 44 ton som maxvikt. Enligt den amerikanska motsvarigheten till Vägverket sliter en 40-tons lastbil på vägar och broar lika mycket som 10 000 personbilar. För att slippa potthål vore det effektivt att ändra Sveriges regler för lastbilsvikt, max 64–74 ton, och anpassa dem till de regler för lastbilars vikt och längd som är gängse i övriga Europa.
Politiker och representanter för näringslivet på såväl lokal som regional nivå i Skåne har länge verkat för fler fasta Öresundsförbindelser. Trafikverket har gjort en rad utredningar som klarlägger sakläget. Från utredningarna och 16 års erfarenhet som ledamot i riksdagens trafikutskott drar jag slutsatsen att det under de närmaste årtiondena inte är sannolikt att en majoritet i vare sig Sveriges riksdag eller Danmarks folketing skulle prioritera finansiering av en ny Öresundsförbindelse. Särskilt inte i folketinget. Och det krävs ju två för att dansa tango. En ny stambana Hässleholm–Lund är ett lämpligare sätt att möta de ökade trafikvolymer som kan väntas när Fehmarn Bält-tunneln är klar 2029.
Eva Hammarbäck noterar att tågtrafiken behöver bli mer pålitlig. Såväl resenärer som godstransportörer kan instämma. De största problemen för människor som reser med kollektivtrafik i Skåne och resten av landet är att trafiken ofta är försenad, att det saknas planering, och att vissa avgångar ställs in.
Facebookgruppen Pendlerklubben BroenLive för människor som pendlar över Öresundsbron ger en skrämmande inblick i många tågresenärers vardag. Dagens situation är oacceptabel.
Att tågen inte kan ta emot tillräckligt mycket folk är en av de viktigaste orsakerna till dagens tågproblem. Mer järnväg bör byggas i hela stråk för de sträckor där trängseln är som värst och där ny järnväg har störst möjlighet att leda till mer tågtrafik.
En långsiktig och strategisk skötsel av landets järnväg måste ske utifrån en tydlig ledningsfunktion där en instans har ansvar för järnvägens funktion gentemot resenärer och godstransportörer. Erfarenheter från bland annat Schweiz och Japan visar att med strategisk järnvägsutbyggnad och systematiskt förebyggande underhåll kan tågen gå i tid.
När Eva Hammarbäck som representant för Byggföretagen pläderar för att rusta upp Skånes vägar och järnvägar, nämner hon inte klimatet en enda gång. Det tycker på en undermålig omvärldsbevakning. Hela forskarvärlden är enig om att det snabbt behövs åtgärder för att minska klimatpåverkan och förbereda samhället för extremväder.
I Sverige rekommenderade Klimatpolitiska rådet i sin rapport 2019 och har upprepat sedan dess: för att dra ner på transporternas klimatpåverkan behövs en rejäl omflyttning från bil och flyg till tåg. Därför bör de miljarder som regeringen anslagit för utbyggnad av vägar flyttas till investeringar i järnväg.