I EU-valdebatten drevs krav på att tågbolagen ska öppna upp sina bokningssystem så att det blir enkelt att köpa gränsöverskridande tågresor. Vi som är aktiva i kollektivtrafikanternas intresseorganisation – Resenärerna – gillar att ta tåget till andra länder. Men vi är också angelägna om att tågen fungerar för resor i vardagen.
Så gott som varje dag drabbas pendeltågsresenärer i Mälardalen av förseningar, inställda avgångar och överfulla tåg. Facebookgruppen Pendeltågsupproret samlade på kort tid över 4 000 kollektivresenärer när den startade. Även i andra regioner finns stor frustration över trassel i kollektivtrafiken. Bristande punktlighet och indragen trafik dominerar bland det kollektivresenärer klagar över oavsett var i landet de bor.
Problem med tågtrafiken anges som skäl för att ta bilen istället. Men alla har inte denna möjlighet. De nästan fem miljoner bilarna i det svenska bilregistret är ojämnt fördelade. Samtidigt som en tredjedel av hushållen är billösa har andra hushåll mer än en bil.
Att resa klimatsmart och att semestra i Sverige är mer efterfrågat än någonsin. Många vill planera semester och släktträffar vid helger i god tid. Att boka boende och få ledigt från jobbet kräver framförhållning. Tågföretagen får tilldelning av plats i spåren sent vilket hindrar försäljning av tågbiljetter. Detta i kombination med tidsödande underhållsarbeten är negativt både för resenärer och besöksnäring. De som arbetar på tågen vill också kunna planera sina liv. I Skåne har tågpersonal valt att jobba i Danmark när de tröttnat på ständiga byten av arbetsscheman som sker vid upphandling av regional tågtrafik i Sverige. I Danmark har DSB ett tioårigt avtal med den danska staten för alla betydande tågsträckor.
Det finns länder där tågtrafiken fungerar och ökar i omfattning. Men då krävs ordning och reda.
Att tåg kommer för sent eller uteblir är ingen naturlag. Det finns länder där tågtrafiken fungerar och ökar i omfattning. Men då krävs ordning och reda samt ekonomiska satsningar. Ansvaret ligger hos riksdag och regering som fattar beslutar om det mesta som gäller kollektivtrafikens villkor, järnvägsanslag, stöd/subventioner, instruktioner till Trafikverket samt lagar.
Klimatpåverkan minskar om man reser kollektivt istället för med bil eller flyg. Därför borde förmåns-, skatte- och avdragsregler underlätta för övergång till energieffektiva transportslag eller åtminstone vara färdmedelsneutrala.
Inför EU-valet var klimatet den viktigaste frågan för väljare i Sverige. Enligt de nationella Som-undersökningarna vill 57 procent av svenskarna förbjuda inrikesflyg där destinationen kan nås inom tre timmar med tåg. Via vårändringsbudgeten fick flyget över en miljard kronor i stöd. En halvering av flygskatten är aviserad samtidigt som banavgifterna höjs. Flygbolaget SAS redovisade nyss ännu en miljardförlust.
Detta ska dock ställas i relation till att kollektivtrafiken också har underskott som leder till att tågavgångar glesas ut, busslinjer dras in och taxor höjs. I hela Sverige finns ett stort behov av bättre finansiering så att tillgången till kollektivtrafik ska kunna öka istället för att minska. Det behövs fler spår för att tågen ska komma i tid.
Som resenärer ställer vi gärna krav på tågföretagen, men vill samtidigt inte att kraven ska göra det svårare att köra mer tågtrafik och kunna erbjuda arbetsförhållanden som leder till att personalen stannar kvar.