Karin har skrivit ett kapitel i boken (PM): Den hållbara stadens utveckling (pdf).
|
| Publicerad 26. juli 2022 Karin Svensson Smith, före detta ordförande i riksdagens trafikutskott (MP) Evert Andersson, professor emeritus järnvägsteknik KTH Christer Ljungberg, grundare till konsultföretaget Trivector AB Utskriftvänlig | ”Gör oss lika punktliga som Schweiz och Japan” | Med ett systematiskt förebyggande underhåll kan akutincidenter som leder till tågtrassel minimeras. Det är dags att samlas kring en nollvision för trassel i tågtrafiken, skriver tre debattörer. | Tyskland, Spanien, Österrike med flera länder inför sänkta tågtaxor för att hantera den kris som klimatnödläge i kombination med Putins hot om uteblivna energileveranser gett upphov till. Även i Sverige börjar debatten om att gynna kollektivtrafik ta fart. Det är rätt tänkt eftersom kollektivtrafik i allmänhet och tåg i synnerhet är mycket energieffektivt jämfört med biltrafik. Det är dessutom 20‒30 gånger säkrare att åka tåg, det ger nästan inga partikelutsläpp och sparar ofantligt mycket utrymme i städerna. Men om det ska fungera långsiktigt så måste det bli slut på tågkaoset! Signalfel, elfel, växelfel, nedrivna kontaktledningar, fordonsfel, spårspring och – inte minst – helt inställda tåg, motverkar järnvägens möjligheter att bli navet i klimatomställningen.
Sänkta taxor kommer inte att hjälpa om inte järnvägen kan ta emot fler resenärer och skötas på ett sätt så att tågen går som de ska. Erfarenheter från andra länder – till exempel Schweiz och Japan − visar att med ett systematiskt förebyggande underhåll baserat på järnvägsmässig kompetens och en nationell underhållsplan, så kan akutincidenter som leder till tågtrassel minimeras. Det är dags att samlas kring en nollvision för trassel i tågtrafiken.
1997 beslutade riksdagen om en nollvision för dödsolyckor i vägtrafik. Såväl det slutgiltiga målet som etappmålet om en halvering av dödsolyckorna är distinkt och mätbart. Grundat på vetenskapliga rön har 2+1-vägar med mittvajer, hastighetsövervakning med kameror och andra åtgärder varit mycket framgångsrika. Alla aktörer har arbetat samordnat för att uppnå detta. Jämfört med andra länder har Sverige en hög trafiksäkerhet som till stor del kan tillskrivas nollvisionsarbetet. På motsvarande sätt borde det kunna bli ordning på tågtrafiken. Regering och riksdag bör samla branschen, fackliga företrädare, industrins transportköpare, resenärsorganisationer och andra aktörer för att tillsammans med Trafikverket upprätta en nollvision med tidsatta etappmål och förse den med ett sakligt grundat åtgärdsprogram som gör troligt att visionen blir verklighet.
Här kommer ett förslag på de 10 viktigaste punkterna: - Målet bör vara att senast år 2028 ha en punktlighet motsvarande den som gäller för tågtrafik i Japan och Schweiz. Två etappmål kan vara lämpliga: 95 procent år 2024 och 97 procent år 2026. Goda erfarenheter från det branschgemensamma arbetet ”Tillsammans för tåg i tid” bör tas tillvara.
- Kapacitetsbrist är en viktig orsak till trasslet. Det är svårt att se hur tågtrafiken långsiktigt ska kunna öka utan att helt nya banor byggs som komplement till de 150 år gamla. Därför behövs nya stambanor för höghastighetståg, Oslo–Stockholm, nya Ostkustbanan samt andra sträckningar där många vill ta tåg i stället för flyg eller bil. Välj rätt byggmetoder och snabba upp tillståndsprocesserna så att järnvägsbygget kan genomföras snabbare och bättre! De nya stambanorna bör lånefinansieras för att inte tränga undan andra angelägna järnvägsprojekt. Lånen kan till stor del betalas av, eftersom höjda hastigheter ger stora produktivitetsvinster för järnvägsföretagen.
- Det befintliga järnvägsnätet behöver vidareutvecklas för att kunna ta emot fler resenärer och mer gods. Nuvarande järnvägsanläggning är sliten och behöver uppgraderas så att regional tågtrafik och godståg kan ersätta den vägtrafik som av klimatskäl måste minska.
- Trafikverket bör i dialog med tågoperatörerna ta fram en långsiktig underhållsplan för hela Sverige. Målsättningen bör vara att förebyggande skötsel av järnvägen har en sådan kvalitet och omfattning att max 10 procent av anslaget behöver användas för akut felavhjälpning. Trafikverket bör återta underhållsarbetet i takt med att externa kontrakt löper ut. Arbetet med basunderhåll och akut felavhjälpning ska hållas ihop så att inte brister i det ena spiller över på det andra. Stora delar av de anslag som går till att administrera upphandlingsprocessen kan med fördel användas till fler anställda som gör det faktiska arbetet ute i spåranläggningen. Om Trafikverket sköter underhållet i egen regi kan dessutom de extra anslag som tillförs få en snabb användning jämfört med om de måste föregås av tidskrävande upphandlingar.
- Tiden för återställande av anläggningen efter inträffade fel måste minska kraftigt. Evakuering av tåg och tillgång till ersättningstrafik måste ske mycket snabbare än i dag. Exempel: återställande av ett kontaktledningshaveri tog på 1970- och 80-talen fyra timmar i medeltal, men tar i dag som regel 12‒24 timmar.
- Trafikverket ska ha rätt att avvisa tåg som riskerar att riva ner kontaktledningar eller på annat sätt riskerar att förstöra eller slita extra mycket på järnvägens infrastruktur. En andel tåg bör utrustas med ny teknik som genererar data om spår och kontaktledning som kan användas av banhållaren för att styra underhållet.
- Hela järnvägsanläggningen måste ta höjd för de extremväderhändelser som klimatförändringen medför. Tågtrafik ska så långt möjligt skyddas från avbrott till följd av översvämningar, solkurvor, stormar och liknande fenomen.
- Resenärer och godstransportörer måste ersättas fullt ut för de olägenheter och den tidsförlust som banhållaren eller operatören förorsakar. Ömsesidig regressrätt bör tillämpas mellan banhållare och operatör, det vill säga att både Trafikverket och tågoperatörer ska kunna kräva varandra på ersättning för att ha ställt till strul i trafiken. Nuvarande så kallade kvalitetsavgifter täcker bara en liten bråkdel av de kostnader som uppstår.
- Informationen till resande vid störningar måste kraftigt förbättras. Framförhållning, beredskap och en tydlig ansvarsfördelning mellan Trafikverket, Jernhusen, trafikhuvudmän och tågoperatörer måste klargöras.
- Trafikverket måste tillsammans med andra ansvariga myndigheter öka antalet utbildningsplatser för alla de yrkesgrupper som behövs inom järnvägs- och tågsektorn. Det gäller signaltekniker, lokförare, järnvägsingenjörer och många andra yrken.
Sammantaget kan dessa tio punkter ge ett bra underlag för ett nollvisionsarbete mot tågtrassel. För fyra år sedan skrev vi en liknande debattartikel, men sedan dess tycks det mesta bara ha blivit sämre.
Med tanke på den akuta situation som råder behöver arbetet inledas omedelbart, där 2022 hittills visat på en betydligt sämre situation jämfört med tidigare år. Sverige borde som ett tekniskt och organisatoriskt väl fungerande land klara av att organisera en fungerande järnväg. Enskilda medborgare, som väljer tåg för att slippa göda Putins krigskassa och inte bidra till klimatnödläget, har rätt att få en väl fungerande och pålitlig tågtrafik. |
|
|
|