Nya stambanor för höghastighetståg möjliggör hållbart resande och knyter ihop de södra delarna av vårt land. Det är en satsning som gynnar hela Skåne.
Klimatkrisen är akut. I Sverige står trafiken fortfarande för en stor del av utsläppen. Att minska trafikens utsläpp är en högt prioriterad fråga för Miljöpartiet. För att minska utsläppen i tillräckligt hög takt måste transporter flyttas från väg och flyg till järnväg. Politiken bör skapa bättre förutsättningar för klimatsmart resande, som kopplar ihop Sverige – och Europa.
Järnvägen har en otroligt viktig roll att spela i klimatomställningen. I dag är det trångt på spåren i Sverige. Vi behöver öka kapaciteten. Att bygga järnväg är en långsiktig investering. När den byggs ut bör vi därför satsa på moderna och snabba tåg, istället för att låsa fast oss i omodern teknik. Nya stambanor för höghastighetståg skapar dessutom goda förutsättningar för den regionala trafiken, eftersom kapacitet frigörs på banor som redan finns. Vi miljöpartister vill också bygga ut och rusta upp järnvägen i hela landet. Höghastighetståg kombinerat med andra viktiga järnvägsinvesteringar kommer innebära att det blir enklare och smidigare att resa på ett hållbart sätt.
Skåne är en flerkärnig region. Det gör att det är otroligt viktigt med bra, snabb och kapacitetsstark infrastruktur. Höghastighetståg gör det enklare för alla skåningar att nå exempelvis Jönköping eller Stockholm snabbt. Så sätt blir det enklare för alla skåningar att leva klimatsmart.
Höghastighetståg är inte bara bra för klimatet, det underlättar människors vardag och bidrar till större arbetsmarknadsregioner, vilket gynnar hela Skåne. Att bygga banor för höghastighetståg gör det också möjligt att koppla ihop Sverige med Europa.
Nya stambanor för höghastighetståg skulle dessutom underlätta underhåll av järnvägen och förbättra förutsättningarna för järnvägstrafiken. När det är trångt på järnvägen är det svårt att genomföra nödvändigt underhåll.
Ekot rapporterade 6 oktober om kritik som inkommit under Trafikverkets samråd för sträckan Lund-Hässleholm. En kritiker menade att de nya banorna kommer att bli som en Berlinmur genom Skåne. Berlinmuren var en symbol för förtryck och ofrihet. Syftet med höghastighetståg är det motsatta. Miljöpartiet vill att människor ska mötas utan att klimatet och våra livsvillkor försämras. Att öka kapaciteten på järnvägen och korta restiderna ökar människors frihet!
En invändning som lyfts fram är att nya banor skulle innebära sämre framkomlighet i landskapet och innebära ingrepp i naturen. Att hantera framtidens transporter genom att bygga motorvägar innebär mycket större negativa konsekvenser. Motorvägar tar större yta i anspråk än järnväg och innebär därmed ett större ingrepp i naturen. Ett dubbelspår på järnväg motsvarar 15 filer bilväg. Dessutom är det möjligt att minska intrånget i naturen och barriäreffekter genom att bygga stambanorna på så kallade landskapsbroar.
Självklart innebär alla byggprojekt klimatpåverkan under byggtiden. Men till skillnad från utbyggnad av motorvägar leder höghastighetsjärnväg därefter till minskade utsläpp. Klimatnyttan under hela järnvägens livslängd kommer vara mycket större än klimatpåverkan under byggtiden. I bästa fall blir projektet klimatneutralt redan 4 år efter att trafiken startat. Därefter kommer banorna för höghastighetståg att generera klimatnytta i över 100 år!
Nya stambanor för höghastighetståg vore en bra investering för Skåne. Det skulle underlätta klimatsmart resande, förbättra arbetspendlingen i regionen och bidra till en större arbetsmarknadsregion. Höghastighetståg ökar människors frihet! Det skapar förutsättningar att ställa om transportsektorn och kopplar ihop Skåne med resten av Sverige och Europa.