Det finns ingen återvändo. Det leder till att alla (även Miljöpartiet) måste vara beredda att ompröva tidigare hållningar och försöka enas om effektiva åtgärder för att minska utsläppen av växthusgaser. Varje krona som spenderas i ny infrastruktur måste innebära ett steg mot klimatmål och bort från fossilsamhälle. Därför säger Miljöpartiet nej till att gå vidare med att bygga en femte motorvägsavfart i Lund.
Region Skåne signalerar en indragning av busstrafik. Även om vi mot förmodan lyckas stoppa den är det stor risk för att Lunds kommun behöver bidra till investeringar som gör det snabbare och enklare att resa kollektivt. Därför bör de miljoner som är avsatta för att utvidga vägkapacitet omdisponeras och göra det lättare att åka med mindre klimatpåverkan. Exempelvis dynamiska busskörfält kan korta restiden och minska den köbildning som är en väsentlig orsak till olyckorna på E22.
När den nya stadsdelen Brunnshög planerades lades stor vikt vid att högst en tredjedel av resorna till och från området skulle ske med bil. Därför bör investeringar understödja och inte motarbeta att så blir fallet. Fler avfarter inbjuder till mer bilkörning och därmed klimatpåverkan. Lunds kommun bör i stället följa de förslag som Trafikverket förordar för att lösa trafikproblemen på E6: ingen utbyggnad, men omkörningsförbud för lastbilar och bättre hastighetsövervakning.
Kommunpolitiken bör också hörsamma den växande skara som samlas utanför Rådhuset varje fredag under mottot ”Fridays for future”. Det är kommande generationer som ska leva med konsekvenserna av de beslut vi tar i dag. Därför måste motorvägsavfarten omprövas!