Karin har skrivit ett kapitel i boken (PM): Den hållbara stadens utveckling (pdf).
|
| Publicerad 11. januar 2018 KARIN SVENSSON SMITH, ordförande riksdagens trafikutskott (MP) LORENTZ TOVATT, riksdagsledamot med ansvar för stadsmiljö (MP) DANIEL HELLDÉN, trafikborgarråd i Stockholms stad (MP) Utskriftvänlig | M prioriterar annat än folks hälsa | Ge er på fuskande biltillverkare i stället för bilägare, säger M. Men det är inte fusket med dieselreningen som skapar behovet av miljözoner. De behövs för att Alliansen påbörjade subventioner av dieselbilar, vilket lett till allvarliga luftkvalitetsproblem och att stadsbor utsätts för allvarlig hälsopåverkan som barnastma och för tidig död. | Att regeringen inför miljözoner har inget med fusket att göra. Miljözoner behövs enligt alla instanser. Det har visat sig att alla dieselbilar släpper ut upp till fem gånger mer kvävedioxid än vad som uppgetts.
Enligt forskarna ger utsläppen från trafiken 430 förtida dödsfall varje år bara i Stockholms län. Hjärt- och kärlsjukdomar samt andningsbesvär på grund av luftföroreningar kostar samhället 42 miljarder årligen.
I detta läge vill M skjuta på miljözoner. Att avstå miljözoner och peka på tillverkarna är populistiskt, eftersom de flesta biltillverkare inte formellt har fuskat. Problemet finns kvar.
M vet att dieselbilarnas utsläpp skadar folks hälsa, men har inget gjort. Redan 2010 begravde de en egen miljözonsutredning.
Det är inte förvånande att folk som köpt en subventionerad dieselbil känner sig lurade. Men med Moderaternas trollformel är det regeringens ansvar, eftersom den tvingas åtgärda Alliansens dieselsubventioner.
Dieselbilen kommer finnas även i framtiden, men inte i städerna. Där orsakar den farlig luft och sämre miljö. Att Moderaterna sätter sig på tvären visar att de prioriterar annat än vår hälsa, frisk luft och god miljö. |
|
|
|