Karin har skrivit ett kapitel i boken (PM): Den hållbara stadens utveckling (pdf).
|
| Publicerad 7. februar 2018 Karin Svensson Smith (MP), ordförande riksdagens trafikutskott
Birgitta Losman (MP), regionråd Västra Götalandsregionen
Ulrika Frick (MP), ordförande Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd Utskriftvänlig | Låna och bygg ny järnväg nu | 1894 stod järnvägen mellan Borås och Göteborg klar och än i dag är det den järnvägen som gäller för tågresor mellan de bägge städerna. Det är alltså en snart 125 år gammal järnväg det handlar om när en ska åka tåg mellan Västsveriges två största städer. Det borde säga sig självt att det är dags för en ny stambana för höghastighetståg nu. | För Miljöpartiet de gröna är det en självklarhet att finansieringen av nya stambanor läggs utanför ordinarie nationell plan. Om dåtidens beslutsfattare hade krävt finansiering av järnvägarna på 1800-talet inom löpande budgetram hade vårt land backat in i 1900-talet och tågen börjat rulla mellan Borås och Göteborg långt senare än 1894. Så varför vara sämre nu?
Småsnuttar dyra lösningar
Det finns de som på fullt allvar vill bygga småsnuttar med dyra lösningar och ser ett slutgiltigt färdigställande av nya stambanor som aktuellt först bortåt 2050. Men klimatet kan inte vänta! Investeringarna behövs nu.
I dag åker resenärerna buss mellan Borås och Göteborg och pendeltågsresenärerna på väg in och ut från Göteborg sitter fast i rusningstrafik på överfulla spår. Samtidigt har Västra Götalandsregionen i fullständigt politisk enighet beslutat om att tågtrafiken ska öka – då behövs det nya spår.
Västra Götaland har köpt in 40 nya tåg och vi vill fortsätta öka pendeltågstrafiken kraftigt varje år. Men staten väntar. Och väntar. Vi gröna kräver handling nu. I år är det valår och ett utmärkt tillfälle för partierna att visa vad de vill.
Bästa investeringen vi kan göra
Miljöpartiet säger: bygg ordentligt från början! Finansiera nya stambanor utanför ram! Detta är den största investeringen vi kan göra för både ekonomisk utveckling och klimat. Genom att göra investeringarna i nya stambanor utanför ram blir det pengar över i den nationella planen till att rusta upp de befintliga banorna. Då kan resenärerna på Bohusbanan, Kinnekullebanan och Viskadalsbanan äntligen få en järnväg värd namnet och det skulle få plats med fler godståg på dagens banor.
Det är dags att gå från ord till handling. Nu är det dags att ta beslut om ny stambana Göteborg-Borås-Jönköping-Stockholm och byggstart av Borås-Göteborg nu. Det behövs även en rejäl satsning på att rusta upp den befintliga järnvägen. För allt detta krävs separat finansiering av nya banor. Nu. |
|
|
|