Karin har skrivit ett kapitel i boken (PM): Den hållbara stadens utveckling (pdf).
|
| Publicerad 9. januar 2018 Karin Svensson Smith (MP), riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson Utskriftvänlig | Vi behöver minska biltrafiken i städerna | På landsbygden är bilen helt nödvändig – både i dag och i framtiden. För att dessa bilresor ska bli miljömässigt hållbara behöver bensin och diesel ha en ökande inblandning av biobränslen samtidigt som biogas och elladdning görs tillgängligt i hela landet. | För att trafiken ska flyta bättre i städerna samt köbildningar undvikas måste människor i första hand förflytta sig med yteffektiva transportmedel såsom kollektivtrafik och cykel. Trånga gator och vägar korkas snabbt igen om alla ska ta sig fram i varsin bil.
Att minska biltrafiken är också motiverat för att hindra att luften förorenas av farliga partiklar från avgaser och däck.
I en levande, miljövänlig och trygg stad behöver bilresor vara ett undantag – inte en regel. Föräldrar ska våga låta sina barn cykla till skolan. Att 80 procent av bilresor i tätort är kortare än 3-4 kilometer visar på en stor potential för byte till cykel, förutsatt att städerna erbjuder säkra cykelstråk.
Lennart Bengtsson lyfter i en insändare fram teorin att vi gröna politiker är skeptiska till massbilism i städerna för att vi vill ”bestämma allt”. Så är det naturligtvis inte.
Anledningen till att vi ser det stora antalet bilar i städerna som ett problem eftersom stadens utrymme är begränsat. Den biltrafik som behövs bör i första hand ske med bilpoolsbilar och taxi så att parkeringsplatsytor för privatbilar kan få en bättre användning. Runtom i världen byggs städerna om i den riktningen. |
|
|
|