Många av oss har passat på att vara utomhus under påskledigheten. Fler än jag har nog noterat att rapsen gått i blom. Det sker många veckor tidigare än vad det brukar göra. Har det något att göra med det som står i rapporterna från FNs klimatpanel? Varför slår syrenen ut i början av maj när det förr skedde en månad senare, ofta lagom till skolavslutningen? Varför breder hundkex, vresros och druvfläder sig på andra växtarters bekostnad? Över huvudtaget mycket av några få arter- kommer framtidens barn att sjunga om ”gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol” eller ska de utifrån vad de ser sjunga ”hundkex, hundkex, hundkex och hundkex”?
Fästingarna blir fler och sprider farliga sjukdomar. Kanske kommer myggor att sprida malaria på våra breddgrader. Skyfall, liknande det som i Köpenhamn på två timmar orsakade skador på över 6 miljarder danska kr, blir vanligare. Det kommer att ta lång tid innan forskarna är överens om alla orsakssamband. Det som redan nu kan slås fast, är att mänskligheten spelar ett högt spel. All den olja och kol som tas upp för att bli energi i moderna samhällen påverkar klimatet. Skåne inte skiljer sig från resten av landet när det gäller frågan om vilket som är det största hindret för att miljömålen ska nås; trafiken.
När regeringen skulle besluta om en investeringsplan på 522 miljarder hade den ett gyllene tillfälle att försöka göra något åt sin passivitet inom klimatområdet. Snabb och pålitlig tågtrafik har en god förmåga att minska såväl bil som flygtrafik. Tyvärr försatt Alliansen chansen att lägga den grund för den klimatomställning av transportsystemet som höghastighetsspår mellan de tre största städerna skulle innebära.
Att nöja sig med några förbigångsspår Lund- Hässleholm tyder på att väldigt få, om ens någon, av ministrarna har egen erfarenhet av att åka tåg mellan huvudstaden och Malmö. Flyg är det i särklass sämsta transportsslaget klimatmässigt. Därför behövs en ny stambana för höghastighetståg som dessutom skulle kunna medföra att gods- samt regionaltåg kan öka och hålla tidtabellerna utan att störa snabbtågstrafiken. För att det ska bli en ny stambana krävs tydligen en ny regering. Väljarna avgör!