Alla förslag på utformning av Trafikplats Ideon och andra vägutbyggnader bör avvisas. Det är ett slöseri med skattebetalarnas pengar. Mer vägutrymme leder till mer biltrafik som gör klimatmålen ännu svårare att nå. För att öka transportkapaciteten på E22 mellan Malmö och nordöstra Lund samt motverka köbildning är det mycket klokare med nya bussystem och ett mera rationellt utnyttjande av det befintliga vägnätet.
Flytande busskörfält kombinerar det bästa av två världar. Vägarnas yta utnyttjas med högsta effektivitet och kollektivtrafiken kommer snabbare fram. Ett flytande busskörfält fungerar i praktiken som när ambulansen kommer i en fil. Bilarna makar på sig och gör plats för bussen. När bussen passerat återfår bilarna sitt tidigare utrymme. Det blir smidigt för alla. Precis positionering och realtidsinformation från trafikläget möjliggör en effektiv trafikstyrning med hjälp av modern teknik på skyltar som kommunicerar med ombordenheter i bussarna. Det blir en god framförhållning med tydlig information för både bilar och bussar. Just god framförhållning med en väl tilltagen ”head way” är också nyckeln för en hög trafiksäkerhet. Det finns sannolikt ingen åtgärd som kan konkurrera med detta koncept när det gäller samhällsnytta och kostnadseffektivitet. Samma teknik som används för trafikstyrning kan även användas för den reglering av hastigheterna som är nödvändigt för att minimera dödsolyckorna och undvika störningar på den känsliga utrustningen vid MaxLab.