Högt ställda krav på bränslen ger nya jobb. Det visas av den anläggning för flytande biogas som Eon planerar att anlägga i Malmö eller Landskrona. En konsekvent satsning på biogas skulle kunna ge ännu fler arbetstillfällen och dessutom minska beroendet av oljeimport. Regeringens budgetproposition förslår kvotplikt för fordonsbränslen, men i övrigt saknas det som behövs för en klimatomställning av transportsektorn.
Olika miljögrupper varnar för att mer biobränsle i biltanken kan innebära en ökad konkurrens om odlingsytan i utvecklingsländerna och därmed riskera att öka svälten i världen. Att använda värdefull odlingsmark i utvecklingsländer till rika länders behov av omställning i transportsektorn är självklart förkastligt. Det är bättre att utnyttja avfall för att utvinna biogas - som kan bli bränsle för såväl personbilar, bussar, lastbilar och fartyg.
Biogas kan framställas av avfall från skogen, avloppsreningsverk, gödsel från lantbruket, eller matavfall från hushåll och matindustrier.
Från nästan alla svenska reningsverk utvinns biogas, insamlingen av matavfall ökar och många lantbrukare vill gårdens gödsel ska bli biogas. Det finns intresse för att använda skogsavfall till biogasproduktion. Sverige är världsledande när det gäller teknik för att uppgradera biogas till fordonsgas. Vid de flesta upphandlingar av kollektivtrafik ställs krav på biogas. Men trots en kraftfull tillväxt de senaste åren står gasbilarna fortfarande för enbart en procent av alla personbilar i Sverige. Det krävs mer långsiktiga spelregler.
EU:s mål om att minst 10 procent av energin ska vara förnybar är nödvändigt för att avvärja en klimatkatastrof. De olika bränslenas effekter för matsäkerhet, miljö, hälsa och mänskliga rättigheter bör dock utredas grundligt. Det är tveksamt om de hydrerade vegetabiliska oljor och etanol regeringen vill skattebefria för 15 procents inblandning i fossilbränslen kommer att klara alla hållbarhetskriterier. Man riskerar att hamna i samma situation som många länder där det är palmolja - ett stort hot mot de återstående regnskogarna - som används.
Högt ställda krav på miljö, etik och hälsa bör gälla för alla drivmedel - inte bara de förnybara. Utvinning av olja och kolbrytning är minst lika problematiskt för de människor som berörs - för att inte tala om miljökonsekvenserna. Vi anser att Sverige successivt ska fasa ut oljan i transportsektorn genom energieffektiva lösningar och rimliga villkor för de energikällor som bidrar till en ekologiskt hållbar utveckling.
Regeringen borde återkomma med stabila ramar för att det i hela Sverige ska finnas drivmedel som bilägare med klimatansvar kan använda. Att det då blir nya jobb kan inte vara en nackdel.