Mer spårkapacitet är nödvändigt för att avlasta stambanorna som idag är så tungt belastade av tåg med olika hastigheter att tidtabellerna inte kan hållas. Vi är många som fastnat i ett X2000-tåg som hamnat efter ett pendel- eller godståg och därför kommer för sent. Tågtrafiken får överallt där den byggs ut fler resenärer, vilket inte minst Skånetrafiken utgör ett exempel på. Ska det byggas fler spår bör dessa självfallet klara de hastigheter moderna tåg byggs för.
Flyget hålls idag under armarna med subventioner, till exempel flygplatsstöd och skattefritt bränsle. Detta har regeringen Reinfeldt inte gjort något åt. Istället fördubblar man banavgifterna vilket höjer biljettpriser och håller på att slå ut godstrafiken på järnväg. SAS är ständigt konkurshotat och skulle ha upphört för länge sedan utan de åtskilliga ägartillskott riksdagen har beviljat.
Uppbyggnaden av stambanorna och elnätet var en förutsättning för att det fattiga jordbruks-Sverige skulle kunna utvecklas till ett modernt välfärdsland. På motsvarande sätt krävs idag utbyggnad av järnväg och biogas för att transporterna ska fungera utan dyr olja. Med Lindhes ansvarslösa kortsiktighet tappar Sverige i såväl konkurrenskraft som klimatomställning.