Det tågkaos vi upplevde förra vintern går nu som favorit i repris. Resenärer är med rätta förtvivlade och förbannade. Samhällets kostnader för att tågen står stilla ökar kraftigt. Lågt räknat var samhällskostnaden för förra vinterns förseningar tre miljarder kronor. Räkningen lär inte bli billigare den här vintern. Och det är resenärerna och företagen som får betala.
Allt detta är helt genomförbart utan att äventyra statens finanser. Om man stryker skrytbyggen som Förbifart Stockholm och andra otidsenliga motorvägsbyggen frigörs medel för framtidens transporter. Nya vägar löser inte trängsel eller andra problem.Regeringen utsåg i våras Skåne till att bli ett pilotlän för klimatomställning. Kan någon tro att detta var ett seriöst beslut om samma regering höjer avgifterna på järnvägen så att det ska kosta 2 700 kronor per månad att pendla via Öresundsbron? Detta samtidigt som lastbilstrafiken bara ökar och korkar igen det skånska vägnätet. Miljöpartiet vill inte höja banavgifterna förrän väg- och flygtrafik har klimatskatter som täcker de kostnader för klimatförändring med mera de ger upphov till för andra. Regeringen måste sluta med inskränkt nationalism och lära av utländska exempel. Gör som Schweiz, Tyskland och Danmark inför kilometeravgifter för lastbilar i stället för att höja banavgifterna.