I snart hundra år har transporter varit en drivmotor i samhället. Snabbare och billigare transporter har förbättrat förutsättningarna för handel och våra möjligheter att resa över större avstånd på kortare tid och till lägre kostnad. Vi tycker alla om att resa och uppleva saker eller byta miljö. Om man frågar tio personer vad de skulle göra om de vann en lotterivinst svarar de flesta att de skulle resa. Flyget är en viktig del av detta. Särskilt i det svenska vintermörkret längtar vi bort till varmare och ljusare breddgrader och flyget kan numera ta oss dit både snabbt och billigt. För några hundralappar kan man flyga inom hela landet eller till och med resa över en kontinent och tillbringa nyår i London, påsken i Paris och semestern i Grekland. De låga priserna på flygresor är dock resultatet av en oacceptabel och snedvridande orättvisa. Till skillnad från i stort sett alla andra transportmedel betalar flyget inga skatter för sin miljöpåverkan. Medan den som åker bil, buss eller tåg måste betala koldioxidskatt för sin klimatpåverkan har flygbranschen lyckats få igenom globala avtal som undantar dem från skatter på flygbränsle. Om en flygresa mellan Stockholm och Göteborg skulle betala samma koldioxidskatt för sin klimatpåverkan som andra transportmedel gör, skulle skatten uppgå till flera hundra kronor per passagerare. Koldioxidskatt på en tur- och returresa till Thailand skulle ligga i storleksordningen 5 000 kronor per person. Att slippa betala skatt är en viktig del av flygets nya lågpriskalkyl. Vi kan inte se något skäl till att flyget ska fortsätta att undantas från att betala skatter som andra transportslag tvingas bära. Det är djupt orättvist mot andra, mer miljövänliga färdmedel. Det leder till en snedvriden konkurrens och en ohållbar ökning av flyget som är det mest klimatpåverkande transportmedlet räknat per kilometer och person. Flyget måste börja ta ansvar för sin klimatpåverkan på samma sätt som andra transportmedel gör. Miljöpartiet, socialdemokraterna och vänsterpartiet har därför enats om att införa en skatt på passagerarna, vilket inte strider mot internationella avtal. Skatten uppgår till 96 kronor om färden går från Sverige till någon annan ort i Europa och 192 kronor för resor utanför Europa. Detta motsvarar endast en mindre del av vad en rättvis koldioxidskatt skulle innebära, men vi anser att en full koldioxidbeskattning skulle slå alltför hårt. Skatten kommer dessutom bara att tas ut en gång per resa, oavsett om resan innebär byten. Flygbranschen har varit snabb att kritisera skatten och har spridit många felaktiga uppgifter och kraftigt överdrivna siffror. Det är snart sagt kutym att näringslivet brister ut i dramatiska utspel så snart deras villkor försämras det allra minsta, hur förmånliga villkor de än har. I detta fall tangeras dock gränsen för det anständiga. Varför i herrans namn ska flyget fortsätta att undantas från sådana skatter som andra betalar. Klarar inte flyget konkurrens på jämnare villkor? |