Global uppvärmning är ett reellt faktum. Många har inte satt sig in i det abstrakta och stora sammanhanget. Men det går att göra något. Vi gröna har med vår politik bidragit till att förnyelsebara bränslen ökat, att miljöbilarnas antal stigit. Vår gröna skatteväxling har ökat takten på omställningen. Det finns ny teknik för att nyttja vind, biobränslen, sol och vatten som kan konkurrera med fossil- och kärnbränslesamhället. Frågan måste tas på allvar. Det handlar inte om enstaka värmerekord, eller ens tillfälliga stormar. Uppvärmningen förändrar förutsättningarna överallt och innebär extremt väder, med översvämningar, erosion, torka, stormar, epidemier och färskvattenbrist som följd. Global miljörättvisa står i fokus. De fattigaste länderna är förlorare och de rika länderna, som Sverige, står för det mesta av utsläppen vad gället växthusgaser, måste ta sitt ansvar. En global sänkning med 60% krävs för att åstadkomma något. Sverige bör minska utsläppen med 80-85% och detta innan år 2050. Halten av koldioxid i atmosfären har ökat 100% mot vad som varit det normala i tusentals år. Det handlar om en omställning av ett helt energi- och transportsystem. Hur kan vi åstadkomma detta? I Malmö stad vill vi upphandla grön el. Du som husägare kan byta energisystem, ställ krav på energibolagen. Vi vill ha en energisparar-dag i Malmö, då alla får möjlighet att bidra och lära sig mer om miljö och energi. Stäng av standby-funktionen på apparaterna! Vi måste ha nya lagar så att nya hus byggs energisnålt utan elvärme och bilindustrin måste se till att nya bilar blir energisnålare. Köp miljöbil om du åker bil, eller gå med i en bil-pool. Sverige klarar detta med mycket utbyggd vattenkraft, stora mängder mark och skog för biobränslen, bra fjärrvärme och goda förutsättningar för vindkraft och solvärme. Att Malmö fortfarande har många villor och fastigheter som uppvärms med fossilgas och olja är riktigt dåligt. Vi behöver åka mer kollektivt och statsbidragen till att köpa tåg i regional kollektivtrafik måste finnas kvar. Malmö/Lund med omnejd bör bygga ut lokal och regional spårvägstrafik, men också införa miljöavgifter för bil och lastbilar, intäkterna från miljöavgifterna bidrar till investeringarna. Lunds Trafikmiljöplan LundaMaTs bör genomföras. Med planen skapas bättre cykelvägar, samtidigt som vi fortsätter gynna busstrafiken. En grön omställning är bra för ekonomi och miljö. Att hålla fast vid ett förlegat energi- och transportsystem är oklokt. |