Under 2007 ökade antalet dödsoffer på vägarna och blev närmare 500 till antalet. De som dör i trafiken förlorar i genomsnitt 33,5 år av sin återstående livslängd. Trafikolyckor är enligt WHO den ledande dödsorsaken bland ungdomar mellan 10 och 24 år. 42 procent av alla bilförare som dog i trafiken beräknas ha haft alkohol i kroppen. Nästan hälften av dem som dömts för rattonykterhet och väljer bort behandling kommer att dömas igen inom en fyraårsperiod. Det finns få (om ens någon) helg då inte rattfylla skördar nya dödsoffer i Sverige. Rattfylla leder till att tusentals människor varje år blir rullstolsbundna eller allvarligt skadade på annat vis. Alkoholrelaterade trafikolyckor leder till kostnader på minst åtta miljarder per år för sjukhusvård, sjukpenning, produktionsbortfall med mera. Mot denna bakgrund är det helt obegripligt att regeringen inte har för avsikt att föreslå en generell lagstiftning om alkolås i bilar. Regeringen har enligt uppgift ingen intention att gå vidare med den ansökan som den förra regeringen lämnade till EU. Ansökan gällde ett undantag från de EU-gemensamma reglerna som skulle medge Sverige att på försök stifta lag om att alkolås ska vara en obligatorisk utrustning i alla bilar. Infrastrukturminister Åsa Torstensson har sagt att hon hellre vill låta marknaden bestämma än att införa en tvingande lag. Maria Larsson (kd) sa följande på folknykterhetens dag den 26/5 2006. Sedan 1998 har antalet rattfylleribrott fördubblats. Vi vet att en tredjedel av alla dödsolyckor är alkoholrelaterade. Vid olyckor med dödlig utgång eller svåra personskador har antalet rattfyllerimisstänkta förare ökat med nästan 50 procent under de senaste fem åren. Mot bakgrund av dessa siffror är vi politiker moraliskt förpliktade att agera. Avstår vi, blir vårt budskap att vi inte bryr oss om alla de människor som dör och skadas i trafiken på grund av alkohol. Vi kristdemokrater vill att alkolås ska bli obligatoriskt i alla bilar senast 2010. Miljöpartiet instämmer till fullo i detta kloka uttalande. Inför valet 2006 förklarade sex av sju riksdagspartier att de var för en lagstiftning om alkolås skulle finnas i alla nya personbilar, lastbilar och bussar. Enligt en undersökning från SCB (statistiska centralbyrån) anser två av tre i Sverige att det ska finnas alkolås i alla bilar. NTF kräver att alkolås ska bli obligatoriskt. Alliansens alkolåsstrategi -- rena blåsningen står det i Motorföraren; MHF:s -- Motorförarnas Helnykterhetsorganisations tidning. Med tanke på att Maria Larsson nu är folkhälsominister borde inget kunna hindra regeringen från att förhindra ytterligare dödsoffer och skador till följd av alkohol i trafiken. Frågan om införande av alkolås är utredd. Alkolås -- nyckel till nollvisionen SOU: 2005.72 och Öppna möjligheter med alkolås SOU 2006:72 är remissbehandlade sedan länge. I utredningarna finns förslag på EU-strategi, lagtexter och annat som behövs för att gå från ord till handling. Bilbälten är obligatoriska för att skydda dem som sitter i bilen vid en eventuell olycka. Finessen med obligatoriska alkolås är att ingen ska riskera att förolyckas eller skadas själv eller av att behöva möta en berusad förare. Hur många fler ska dö innan regeringen anser att det är dags att göra något? |