Centerpartiets Claes Västerteg och Birgitta Sellén skriver om den borgerliga klimatpolitiken i ST den 3 april och angriper oss för att bygga luftslott. Det är olyckligt om den här debatten skulle urarta till pajkastning så låt oss till att börja med uttrycka vår glädje över att det nu börjar hända något, debatten har pågått i många år nu innan frågan till slut har lyckats nå över ytan i det politiska samtalet och bli synlig för alla. Och nu är det bråttom, vi har kanske ett decennium på oss att minska våra utsläpp. Det finns några väldigt konkreta problem med den borgerliga klimatpolitiken som vi måste lyfta fram här. Vår förhoppning är att dessa ska kunna diskuteras seriöst så att vi kan få en debatt om allt som måste diskuteras. Om vi tar de utsläpp som vi kan påverka relativt lätt så ger flyget mest miljöskador följt av transporter och biltrafik. Buss ger givetvis utsläpp, men är bättre än bil eftersom energin används effektivare. Allra bäst är tåg som ger extremt låga utsläpp. Problemet för borgarna är att man inte vill göra något åt flyget alls. Ändå står det för 30 procent av transportsektorns utsläpp för att förflytta en relativt liten mängd människor Idag finns det diskussioner inom EU om att föra in flyget i handeln med utsläppsrätter, men detta är bara ett förslag. Tills vidare betalar flyget noll kronor för sin miljöpåverkan. Det förslag vi hade lagt om flygskatt (där norra Sverige av naturliga skäl hade undantag) har borgarna skrotat. Istället fortsätter man dessutom med att subventionera olönsamma flygplatser. Vi anser att flyg bara är nödvändigt för transporter till och från norra Sverige, att människor flyger mellan Stockholm och Göteborg där tåget går lika snabbt är helt fel. Tåget är det energimässigt billigaste sättet att transportera både människor och varor. Tåget är energisnålt och går dessutom på el som kan framställas utan utsläpp. Men idag är spåren i Sverige överfulla och borgarna har dragit ner på anslagen så att dussintals spårprojekt har blivit utan pengar och fått skjutas på framtiden. Istället vill de använda 25 miljarder på en svindyr lokal liten motorvägssnutt i tunnel ett par kilometer från Stockholms city. De vill anslå gigantiska belopp för att öka biltrafiken i det område som har bäst kollektivtrafik i hela landet! Klimatberedningen enade sig om att en ökning av kapaciteten med 50 procent i hela Sveriges järnvägsnät till 2020 är nödvändig för att nå klimatmålen. Några exempel på investeringar som Banverket samtidigt tvingats att avstå från i Västernorrland är: * Järnvägen Sundsvall-Härnösand, idag 15 km längre än väg E 4 mellan städerna. Miljöpartiet anser att sträckan bör rätas ut så snart som möjligt för att möjliggöra snabbare trafik. * Mittbanan som behöver rustas upp eftersom Västernorrland-Jämtland alltmer knyts ihop till en gemensam region. En flaskhals är den tio mil långa sträckan mellan Ånge och Sundsvall som inte medger de farter som tåget kan köra. * Ådalsbanan mellan Nyland och Långsele behöver uppgraderas för att kunna ta emot den tunga godstrafiken och ha acceptabla restider för de interregionala persontågen. En sådan upprustning ger mer flexibilitet i tågsystemet genom att till exempel godståg lätt kan slussas mellan stambanan och den nya kustbanan och behövs om sträckan ska börja användas i större skala för att slussa virket ner mot industrier vid kusten Transporterna på väg måste minska om vi ska nå klimatmålen, ändå ökade de med 5,5% förra året. Det bästa sättet att transportera gods är genom att kombinera båt, tåg och lastbil, att köra tunga lastbilar sliter dessutom enormt på vägnätet. Alla aktörer med sakkunskap är överens om att vi måste få en kilometerskatt på tunga fordon för att föra över transporter på järnväg och sjöfart, men säger borgarna ja till detta? Märkligt nog inte. Det är som sagt glädjande att de borgerliga partierna nu i alla fall vill visa god vilja i klimatarbetet, men man måste också våga ta tag i de svåra frågorna för att nå ända fram. Det räcker inte med att prata om klimatfrågan, man måste våga agera också. |