Karin har skrivit ett kapitel i boken (PM): Den hållbara stadens utveckling (pdf).
|
| Publicerad 4. november 2008 Karin Svensson Smith ledamot riksdagens trafikutskott (mp) Utskriftvänlig | Att åka tillsammans är energismartast | Tåg, tunnelbana och spårvagn är överlägsna elbilen i fråga om transportkapacitet. | Bil Swedens Jessica Alenius gör ett sista desperat försök (29/10) att rädda sin dyra motorväg i Stockholm ? förbifarten ? som kommer att innebära att 25 miljarder kronor av skattebetalarnas pengar slösas bort.
Bil Sweden försöker inte längre ens låtsas som att vägen löser några som helst trafikproblem ? utan försvaret går nu ut på att vägen kanske inte kommer att ställa till alltför stor skada. I alla fall inte om vi i stor skala går över till elbilar.
Alla vet att det inte går att bygga bort trafikträngseln inne i centrala Stockholm. Att bygga fler infartsvägar till ett begränsat vägutrymme är som att bygga fyra ingångar till en restaurant som bara har ett bord. Det kommer inte att bli lyckat. Det går heller inte att prata bort problemet genom att döpa om infartsvägen till ?förbifart? som man har gjort. Det är i Vägverkets egna beräkningar bara några procent som kommer att använda vägen för att åka förbi Stockholm. Folk som ska in till staden kommer inte plötsligt att åka till Uppsala eller Eskilstuna för att vägens namn föreslår att de ska dit.
Då återstår för Bil Sweden att hoppas på att problemet ska lösa sig av sig självt. Bil Sweden säger att vi i framtiden ska åka i elbilar. Det låter utmärkt ? men det är inte säkert att det är den bästa lösningen eller ens går att genomföra. El ska användas effektivt. Tåg, tunnelbana och spårvagn är vida överlägsna elbilar i fråga om transportkapacitet uttryckt exempelvis i personkilometer per kilowattimme.
Det är energismart att åka tillsammans, vilket inte Bil Sweden tycks ha förstått. |
|
|
|