Karin har skrivit ett kapitel i boken (PM): Den hållbara stadens utveckling (pdf).
|
| Publicerad 7. november 2008 Karin Svensson Smith, (mp) riksdagens trafikutskott Stefan Kristiansson, oppositionsråd (mp) Västra Götaland Kia Andreasson, kommunalråd (mp) Göteborg Utskriftvänlig | Motorvägar fel recept i krisen | Förbifart Stockholm riskerar att dränera resten av landet på resurser till viktiga satsningar på exempelvis järnväg och regional kollektivtrafik. | Miljöpartiet har länge försökt skapa opinion i Stockholm mot den motorväg de borgerliga partierna vill bygga där, förbifart Stockholm. Men sanningen är kanske att det skulle behövas ett nationellt motstånd mot att 25 miljarder kastas bort på detta fullständigt onödiga skrytprojekt som dränerar resten av landet på resurser till viktiga satsningar på exempelvis järnväg och regional kollektivtrafik.
Den borgerliga regeringen har aviserat neddragningar i satsningarna på järnvägar och vägar. Deras förslag innebär i praktiken att nivån sjunker från dagens 20-22 miljarder till ca 15 miljarder per år. Detta i ett läge då satsningar på miljövänliga transporter är viktigare än någonsin. Trafiken står för 40 % av våra utsläpp av växthusgaser och det är inte möjligt att skapa en bra klimatpolitik utan en bra politik för kollektivt resande.
Vi behöver större resurser för att förverkliga K2020 i Göteborgsområdet, ett arbete för kraftigt ökad kollektivtrafik som just nu får efterföljare i Sjuhärad och Skaraborg. Vägverket måste få klimat som ett överordnat uppdrag så att de inte ytterligare vidgar kapaciteten för den trafik vi alla vet måste minska. Banverket måste få större anslag för underhåll och nya spår där Västlänken är ett givet projekt som gagnar hela Västra Götaland. De bör också få i uppdrag att projektera för Europakorridor och Götalandsbanan som kan frigöra utrymme för att övriga spår får plats för fler pendel- och godståg utan att det ska bli de irriterande förseningar som alltför ofta drabbar dagens resenärer.
Miljöpartiet har lagt fram en plan för satsningar på statlig medfinansiering av spårburen trafik med 24 miljarder på 15 år för de största svenska städerna, däribland givetvis Göteborg. Vi vill också behålla och höja stödet till rullande materiel, d v s inköp av själva spårvagnarna och tågvagnarna för regional trafik. Busstrafiken måste snabbas upp i städer genom att få egna bussfiler och konsekvent kollektivtrafikprioritering i trafiksignaler mm.
Ska vi lösa klimatproblemen måste vi agera nu. Vi bör använda tiden under den ekonomiska krisen genom att skapa jobb med den omställning till framtidens trafiksystem som ändå måste göras snarast. Kan vi inte bygga lika mycket bilar bör vi istället bygga spårvagnar. Den världsmarknaden ökar stadigt. Men då måste pengarna satsas där de behövs bäst. Förbifart Stockholm måste stoppas och pengarna användas på framtidsteknik inom den spårburna trafiken och moderna mobilitetslösningar. Detta är avgörande för att Göteborgsregionen och Västra Götaland ska kunna möta framtidens utmaningar. |
|
|
|