Karin har skrivit ett kapitel i boken (PM): Den hållbara stadens utveckling (pdf).
|
| Publicerad 20. januar 2009 Karin Svensson Smith, ledamot riksdagens trafikutskott (MP) Ingrid Möller, språkrör i Sundsvall (MP) Sverker Ottosson, språkrör i Sundsvall (MP) Utskriftvänlig | Regeringen sänker anslagen till vägar och järnvägar | Det är dags att skapa ett modernt järnvägssystem för framtiden med snabbare tåg, pålitligare tidtabeller och mer gods på spår. Men då krävs ökade, och inte minskade, anslag till infrastrukturen. De borgerliga partierna vill hellre 25 miljarder till en motorväg nära Stockholms innerstad | Västernorrlands län behöver statliga satsningar på successiv uträtning av gamla krokiga järnvägsspår. Då kan vi få till modern, snabb arbetsplatspendling och därmed en större, mer konkurrenskraftig region. Det gäller till exempel den antika spårsträckningen på 7.5 mil mellan länets storstad Sundsvall och länets residensstad Härnösand (väg E4 är bara 5 mil). Staten borde även ta större ansvar för ökad godskapacitet på spår, åstadkomma bättre omlastnings- möjligheter och annat som sammantaget underlättar för smarta kombinationer av godstransporter väg - järnväg - sjöfart. I Västernorrland behövs till exempel triangelspår för att underlätta virkestranporter från inlandet till kustens fabriksgrindar och hamnar. Då minskar utsläppen av koldioxid, trafiksäkerheten förbättras och vägslitaget minskar. Centerpartiets Birgitta Sellén målar i ST den fjärde januari en märkligt ljus bild av regeringens satsningar på vägar och järnvägar i den proposition om infrastruktur som lades fram till riksdagen före jul. Hon vill gärna att väljarna ska tro att en borgerlig regering är en garant för bra kommunikationer i hela landet. Men så är det inte. Den borgerliga regeringen satsar främst på prestigeprojekt som motorvägar i storstadsområdena! De närmaste åren minskar regeringen dessutom totala satsningen på vägar och järnvägar från 22 miljarder kronor per år till 15 miljarder kronor per år! Vi håller med om att moderna samhällen inte fungerar utan bra kommunikationer. Samtidigt finns två andra viktiga skäl för sådana satsningar just nu. Vi måste bygga ett mer klimatsmart samhälle. I en svår lågkonjunktur blir det även viktigare att sätta igång samhällsekonomiskt kloka framtidsinvesteringar. Det är nu under dåliga tider som vi ska passa på att göra långsiktigt kloka investeringar inför nästa uppgång. Det svenska järnvägsnätet klarar idag inte heller den höga belastning det utsätts för. Ständiga överbeläggningar på spåren leder till stora problem med förseningar. Företag har inte heller möjlighet att använda den miljövänliga järnvägen för godstransporter så mycket som de skulle vilja. De järnvägar vi har är till största delen byggda för mer än sextio år sedan. Det är dags att skapa ett modernt järnvägssystem för framtiden med snabbare tåg, pålitligare tidtabeller och mer gods på spår. Men då krävs ökade, och inte minskade, anslag till infrastrukturen. Detta är något som de borgerliga partierna inte vill genomföra. De ger hellre 25 miljarder till en motorväg nära Stockholms innerstad, som redan har de i särklass bästa kommunikationerna i landet, än till en nödvändig satsning på en väl fungerande folkjärnväg. Regeringen sänker anslagen till vägar och järnvägar |
|
|
|