Miljöpartiet har lagt en rad förslag i riksdagen för omställning av våra transportsystem till att bli mer modernt, snabbare och mer tillförlitligt.
Spårvägen har funnits i Norrköping i mer än 100 år medan den i många andra kommuner har försvunnit. Idag står det klart att Norrköping gjorde rätt som behöll spårvägen - detta i en tid då allt fler inser fördelarna med spårbunden trafik. Miljöpartiet har presenterat en satsning på statlig medfinansiering av spårvägsutbyggnad i Sveriges tio större kommuner. Med en snabb, tillförlitlig och turtät kollektivtrafik kan vi minska biltrafiken.
Vi vill förstärka kommunernas och regionernas förutsättningar genom att ge Banverket ett särskilt uppdrag att delfinansiera kollektivtrafikinvesteringar och öronmärkta medel för att klara detta uppdrag.
Det har intressant nog visat sig i undersökningar att spårvagnar har lättare att dra till sig resenärer än vad bussar har. Det är en stor fördel. Spårvagnar är också ett mer energieffektivt sätt att transportera människor än vad buss är.
I dessa tider med finansiell oro och risk för ökande arbetslöshet är det viktigt med satsningar på infrastruktur och ekologiskt hållbart samhälle. Det finns många intressanta exempel på grön omställning runt om i världen. I Paris, Frankrike ska 80 procent av framtida infrastrukturanslag gå till spårbunden kollektivtrafik.
I Norrköping fortsätter utbyggnaden av spårvägen. I takt med att spårvägen byggs ut från innerstaden till Hageby och Ringdansen sker en spännande omvandling av dessa områden med bostadsbyggande, större affärsutbud, nya parker m.m. Många vill komma nära spårvägen, såväl boende som näringslivet. Det är attraktivt att ha nära till bra och smidig kollektivtrafik.
Även utanför städerna finns mycket stora behov av att vidga kapaciteten för spårbunden trafik. I miljöpartiets infrastrukturmotion finns dessa specificerade som uppdrag till Banverket. Höghastighetståg är viktigt, dels för att erbjuda bättre restider men också för att öka kapaciteten för fler tåg. I dag har vi kapacitetsproblem med stora och ofta återkommande förseningar som följd.
Det är dags att Sverige också tar detta viktiga steg som flera andra länder redan gjort. I Japan har man haft höghastighetståg sedan 1960-talet, i Europa sedan 1980-talet. Ett intressant exempel är Spanien där man har beslutat att minst 90 procent av befolkningen ska ha högst fem mil till närmaste höghastighetsspår år 2020. I Norrköping, liksom i många andra kommuner, är planeringen igång för att kombinera effektiva byten mellan kollektivtrafik och tåg. I Norrköping fokuseras på god tillgänglighet för framför allt cyklister och kollektivtrafiken och möjlighet till byte mellan trafikslag inom tre minuter.
En ekologiskt hållbar framtid tryggar vi inte med regeringens förslag om resurser till nya motorvägar. Istället behöver vi komma på rätt spår - med spårbunden trafik såväl inne i städerna som mellan städerna. |