Claes Västerteg (C) hävdar på Aktuella frågor (9.3) att elbilar är framtidens fordon och att bilparken efter 2025 skall vara helt fossilbränslefri. Det är glädjande att Centerpartiet ansluter sig till miljöpartiets ambition att fasa ut fossila bränslen från transportsektorn. Frågan är dock om den metod Centern pläderar för är praktiskt genomförbar. Näringsminister Maud Olofsson (C) råder bensinmacksägarna att sätta upp vindsnurror och eluttag. Men för vilka bilar då? För närvarande utgör elbilarna bara en försumbar andel av Sveriges totalt 4,3 miljoner bilar.
Vi politiker bör skaffa oss ett allsidigt kunskapsunderlag innan vi rekommenderar det ena eller andra. Fram till nyligen var det etanol som alla skulle satsa på om man lyssnade på Maud Olofsson. Bondekooperationen satsade på Agroetanol och miljöbilspremier lockade privatpersoner att köpa etanolbilar. Men i takt med reportagen om hur etanolen tränger undan odling av mat har entusiasmen över det bränslet falnat. För att inte med full fart köra in i nästa återvändsgränd bör elbilskonceptet granskas kritiskt.
I Köpenhamn rullar den norska elbilen Greenbuddy och väcker stort intresse. Mindre bekant är att elbilen har en toppfart på 80 kilometer i timmen och en räckvidd på 8 mil, inte lever upp till EU:s säkerhetskrav och därför är klassad som en fyrhjulig motorcykel trafiksäkerhetsmässigt. Frånsett säkerhetsaspekterna är den begränsade tillgången på batterimetallen litium och kostnaden för fordonet faktorer som talar emot elbilen som den enda lösningen på transportsektorns klimatproblem.
Claes Västerteg påstår att jag vill inskränka den personliga friheten och individens möjlighet att förflytta sig. Det är allvarliga anklagelser. Självfallet har jag ingenting emot enskilda personers frihet eller möjlighet att förflytta sig så länge den inte inkräktar på andra människors möjlighet att göra detsamma. Men klimatpåverkan från den rika världens transporter är ju en av anledningarna till att människor drabbas av översvämningar och tvingas fly när deras hem sätts under vatten. Framför allt inkräktar dagens transporter på kommande generationers möjligheter att förflytta sig och att över huvud taget leva ett drägligt liv.
Claes Västerteg tycker att det är bättre att göra något än att inte göra någonting alls. Men att bygga luftslott är dumt jämfört med att satsa på det som redan finns. Att ersätta bilresor med kollektivtrafik, cykling eller gång istället för bil, samt att satsa på biogas som bränsle, finns det underlag för att rekommendera. |