Regeringen tar brösttoner i klimatfrågan men tonerna ekar tomt när de möter handling. Gång på gång fattar den borgerliga regeringen beslut som leder oss längre bort från lösningen på klimatkrisen, till exempel genom att konsekvent prioritera satsningar på väg framför järnväg. Följden blir att de angelägna järnvägsinvesteringar i Sundsvallsregionen nu riskerar att inte bli av. Nyligen kom ett underlag från Banverket och Vägverket som visar vilka projekt som kommer att kunna genomföras under den kommande planeringsperioden 2010 till 2021. Alltså ungefär den tidsram som vi har att jobba med när det gäller att vända kurvan av ökande utsläpp av klimatpåverkande gaser för att förhindra allt för alarmerande klimatkonsekvenser. Enligt information som Miljöpartiet tagit del av innebär underlaget att inga nya järnvägsinvesteringar kommer att bli av i landet förutom de som redan påbörjats eller fått extern finansiering. Detta skulle innebära att flertalet av de järnvägssatsningar som Miljöpartiet föreslår runtom i landet inte kommer att kunna genomföras. Några av dessa satsningar är mittbanan mellan Ånge och Sundsvall, triangelspår i Bergsåker och uträtning av järnvägen mellan Sundsvall och Härnösand. Ungefär 60 procent av landets godstransporter på järnväg sker i Norrland. En delfinansiering av triangelspåret i Maland, för att underlätta godstransporterna på järnväg till Tundalshamnen, är därför även det en investering som snabbt ger god samhällsekonomisk avkastning. En satsning på nämnda järnvägssträckor skulle därmed innebära en positiv regional utveckling för hela landet och dessutom möjliggöra fungerande och hållbar persontrafik mellan Norrlandskustens städer. En bakomliggande orsak till att investeringarna i nämnda järnvägssträckor och andra nya järnvägsprojekt riskerar att utebli är regeringens beslut i december 2008 om att minst hälften av alla investeringar fram till 2021 ska gå till vägar. När det gäller nya väginvesteringar är nämligen den moderatledda regeringens lista lång. Bara Förbifart Stockholm beräknas kosta 25 miljarder kronor. Dessa pengar borde naturligtvis i stället användas till viktiga och klimatsmarta investeringar i järnväg eller spårväg, investeringar i järnväg eller spårväg. Miljöpartiet vill minska slitaget på vägarna genom att mer gods ska gå via kombinationer av väg, järnväg och/eller sjöfart. En fullastad 60-tonslastbil sliter lika mycket på vägen som 75 000 personbilar. Särskilt i områden med risk för tjälskador, som här i Mellannorrland, är det därför väsentligt att minimera tung lastbilstrafik. Miljöpartiet har föreslagit att 188 miljarder kronor ska läggas på järnvägssatsningar mellan 2010 till 2021. Det är nödvändiga åtgärder för att minska klimatpåverkan. Tranporter måste flyttas över från lastbil till godståg och från bil till tåg och spårväg. Att nya vägar leder till ökad bil- och lastbilstrafik är ett erkänt faktum. Regeringens satsningar på vägar rimmar därmed minst sagt illa med att Sverige ska vara ett föredöme i klimatfrågan. Klimatpolitiken får under inga omständigheter bli en lekstuga där politiker turas om att försöka briljera över varandra med vackra tal och lite handling. Alldeles för mycket står på spel. Nu finns ett unikt läge att slå in på en hållbar väg in i framtiden genom att satsa på nya järnvägar och slopa investeringar i nya klimatförstörande vägar. Vi hoppas innerligen att regeringen förvaltar tillfället ansvarsfullt och prioriterar klimatåtgärderna framför röstfisket i den kommande infrastrukturplaneringen. |