I december förra året beslutade riksdagen om en ram på 417 miljarder kronor för infrastrukturplaner fram till 2021. Med tanke på det extrema finansiella läget i världen i dag borde dessa pengar användas på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt.
Vi vet att satsningar på spårbunden infrastruktur ger mest utdelning per satsad krona. Trots dessa insikter blockeras vår lokala infrastrukturdebatt av det historiska mantrat, bygg ut E22 till motorväg.
En överflyttning av person- och godstransporter från väg till järnväg skulle leda till mindre klimatpåverkan samt renare luft. Dessutom minskar övergödande och försurande utsläpp likaså mängden gifter i miljön. Cirka 90 procent av alla cancerogena utsläpp kommer från petroleumprodukter.
Buller som höjer blodtryck och ger koncentrationssvårigheter är också starkt förknippad med vägtrafik, för att inte tala om alla de barriäreffekter en motorväg med skilda plankorsningar genom ett kulturlandskap innebär.
Dessutom kommer en utbyggnad av E22 att förbruka oersättliga natur - och kulturvärden på vissa delar av den föreslagna sträckningen. Varje resa som flyttas från vägtrafik till kollektivtrafik en vinst för trafiksäkerheten. Trafikolyckor med dödsfall eller svåra skador har ofta angetts som motiv för att göra hela E 22 till motorväg.
Att bygga om till 2+1 väg med mittvajer har enligt Vägverket samma trafiksäkerhetsvärde som motorvägsbygge, men kostar i genomsnitt bara 1/20 jämfört med motorväg. Installation av hastighetskameror är den i särklass mest kostnadseffektiva trafiksäkerhetsinvesteringen. Dessutom är lastbilar inblandade i en ökande andel av trafikolyckor. En spårburen Sydostlänk på diagonalen skulle minska olyckorna drastiskt.
Vi kan inte längre acceptera att Nordöstra Skåne alltid hamnar i slagskuggan av Sydväst. Det förutsätter effektiva åtgärder för att förhindra detta och en modern infrastruktur som ger konkurrensfördelar. Det infrastrukturprojekt som sannolikt skulle ge mest per satsad krona i Nordostskåne är en järnvägsförbindelse mellan Kristianstad, Hörby och Lund.
All erfarenhet från Eskilstuna, Höör och andra regioner som fått snabb regionaltågstrafik visar att dessa orter expanderar mer än orter som fått nya vägförbindelser. Fastighetsvärdena stiger mer och allt fler vill kombinera arbete i storstäder med naturnära boende.
Motorvägsinvesteringar har inte funnits med på den prioriteringslista de funktionshindrades organisationer har skickat till riksdagen. Bättre hållplatser, större samordning och en planerings av kollektivtrafiken som tillgodoser funktionshindrades behov är krav som stått överst.
Kortare restider utan förseningar är de viktigaste motiven vid valet av transportslag. Ingen motorväg kan någonsin konkurrera med hastigheten på järnväg. Sverige behöver snabba tågförbindelser till kontinenten. Hade inte kommunpolitikerna varit så upptagna av E22 hade Kristianstad kanske varit med i diskussionen om var den nya Europakorridoren ska gå.
Det faktum att en fjärdedel av alla bilar i Sverige är registrerade på kvinnor, talar för att en omstrukturering av infrastrukturen skulle öka lämlikheten. Även vid lika möjligheter föredrar kvinnor kollektivtrafik i större utsträckning än män. Kvinnor anger miljö- och trafiksäkerhet som motiv för att hellre resa kollektivt. Pågatåg nordost och snabba bussförbindelser som den kommande Kristianstadslänken är därför projekt som i jämförelse med att satsa på motorväg är bättre på att möta kvinnors önskan om resor.
I en tid när växthuseffekten hotar kommande generationers livsbetingelser är det oansvarig att satsa på en infrastruktur baserad på föråldrad teknologi. All forskning pekar entydigt på att vi måste minska användandet av fossila bränslen och också då vägtransporter och biltrafik. Både det nordostskånska näringslivet och befolkningen längs E22 är utifrån samtliga transportpolitiska mål mer betjänta av att kapaciteten för klimatvänliga transporter ökar.
Riksdagen angav inte någon fördelning mellan vägar och järnvägar. De medel som diskuteras för breddning av E22 kan således lika gärna användas till spårinvesteringar. |