En skorrande falskt ton skär genom EU: s nuvarande ordförandeland när statsminister Reinfeldt hävdar att klimatfrågan är den viktigaste frågan under Sveriges ordförandeskap. För samtidigt fattar han och regering beslut som leder oss längre bort från lösningen på klimatkrisen. Det har gått så långt att Sverige har fått internationell kritik. Ord och handling i miljöoch klimatfrågorna följs verkligen inte åt i vår Moderatledda regerings politik. Regeringens senaste blindskott i sammanhanget handlar återigen om infrastruktursatsningarna i vår region. Vi alla vet att ungefär 60 procent av landets godstransporter på järnväg sker i Norrland. Av detta förstår vi också att en investering för att underlätta godstransporterna på järnväg snabbt ger god samhällsekonomisk avkastning. Det gäller för såväl triangelspåret i Bergsåker, som beräknas ha en nyttograd på drygt 2,5 gånger investerade pengar, triangelspåret i Maland med drygt 2 gånger pengarna och hela järnvägssatsningen ut till Tunadalshamnen, som beräknas ge en avkastning över 6 gånger pengarna. Det kan jämföras med E4 Sundsvall, vars återbäring beräknats till 0,9 gånger på investerade pengar. Ändå var det mycket enklare för Reinfeldt och regeringen att bifalla en ny E4 i Sundsvall än satsningar på järnvägar. Detta trots att det finns medfinansiering till delar av nämnda järnvägssatsningar, något nuvarande regering kraftfullt har efterfrågat. Bergsåkers triangelspår, som just nu finns med på listan över prioriterade objekt, är så lönsam att Banverket ensamt finansierar det. Osäkerheten kvarstår dock för triangelspåret i Maland, trots att länsstyrelsen finansierar med 27 miljoner, Sundsvalls kommun 121 miljoner, SCA 192 miljoner och Banverket med 209 miljoner. Alla inblandade aktörer är förvånade över utsorteringen av Malands triangelspår. Vi i Miljöpartiet är inte så överraskade, men mycket bekymrade. För oss är förstås detta en självklar investering. Triangelspåret i Maland är dessutom en förutsättning för de klimatsmarta investeringar som planeras i Tunadalshamnen. Hamnen, triangelspåren och Mittsverigebanan är tillsammans med järnvägen in i Norge av ett gemensamt mittnordiskt intresse för hållbara transporter. En enig klimatberedning föreslog att kapaciteten för personoch godstransporter på järnväg skulle öka med 50 procent till 2020 och att kilometerskatt skulle införas för lastbilar. Jämfört med klimatberedningens förslag är regeringens politik ett stort svek. Regeringens infrastrukturplan gynnar påtagligt vägar på järnvägens bekostnad. Att vägarna prioriteras framför järnvägarna är ett bakslag för utvecklingen i regionen och ett stort svek mot alla dem som vill dra sitt strå till stacken för miljön och resa klimatsmart. Det är också ett svek mot kommande generationer som får ta smällen och de svåra besluten. Ett grönare och mer modernt ledarskap behövs för att skapa en hållbar framtid. |