När miljöminister Andreas Carlgren nyligen träffade sina kolleger från EU-länderna talade han för minskade utsläpp av koldi- oxid på mellan 20?30 procent till år 2020. Men Sverige som ord- förandeland kommer att förlora all trovärdighet i klimatfrågan, om inte regeringen tänker om och stoppar Nationell plan för transportsystemet 2010?2020, som leder till ökade utsläpp från transporter. Planen är i sin tur nedbruten på länsindelade planer, som för Stockholms del bygger på de beräkningar som finns i Cederschiölds miljökonsekvensbeskrivning. Enligt dem kommer hela trafikpaketet att leda till att trängseln ökar fem gånger jämfört med i dag och även om teknikutvecklingen leder till bränslesnålare bilar kommer koldioxidutsläppen att öka med 30 procent. Miljöpartiets granskning visar att det kommer att bli ännu värre. Merparten av vägsatsningarna i länstrafikplanen är finansierade, medan det saknas pengar till investeringar i kollektivtrafik för närmare 30 miljarder kronor i Stockholms län. Nya vägar byggs före nya spår och biltrafiken kommer att öka än kraftigare fram till 2020 och vinna andelar från kollektivtrafiken. Bland annat saknar planerade spår och järnvägar som Mälarbanan mellan Kallhäll och Tomteboda, Spårväg Syd och tvärbanorna till Kista och universitetet finansiering. Tiden för arbetspendling är i genomsnitt ungefär 1,5 gånger så lång med kollektivtrafik som med bil, trots att resorna är ungefär lika långa. Till och genom innerstaden är kollektivtrafiken ett konkurrenskraftigt alternativ till bilen. Men hälften av alla resor i länet är tvärregionala och de tar ofta väsentligt längre tid med kollektivtrafik än med bil. Detta är inte hållbart för ett Stockholm som växer. Kollektivtrafiken måste utvecklas och bli ett attraktivt och självklart resval för fler stockholmare. De satsningar på kollektivtrafik som föreslås i länsplanen för Stockholms län måste prioriteras och genomföras först. Om vi ska ha en chans att uppfylla miljömålen och minska trängseln måste merparten av trafikinvesteringarna gå till kollektivtrafik och spår. Regeringen vilseleder väljarna genom att påstå att den satsar på kollektivtrafik när den tvärtom för en medveten politik för ökad bilism. |