38 NA Söndag 27 september 2009 Regeringen skryter om skattesänkningen 2010 för pensionärer. Men sänkningen är pinsamt liten. För de flesta räcker det inte till mer än en halv liter mjölk per dag. Men sett till helheten blir det inte ens det. 2010 sänker man nämligen pensionerna med cirka tre procent. Anledningen sägs vara börsens nedgång 2008. Att nedgången i stort sett återtagits 2009 tycks ha gått regeringen förbi. 2010 ska regeringen sänka inkomstskatten för förvärsvarbetande genom det fjärde jobbskatteavdraget. Därmed ökar klyftan ytterligare mellan de som har jobb och inte har det. Redan före nummer fyra betalar en normal pensionär cirka 700 kr mer än en löntagare vid samma inkomst. Den minimala skattesänkningen är en eftergift till Göran Hägglund. Han måste få någon liten tuppfjäder i hatten om Kristdemokraterna ska klara sig kvar i riksdagen.Pensionärerna är en bricka i det politiska spelet, inte mycket mer. LARS ADAMSSON Sammankallande, Gröna Seniorer Riksorganisationen Pensionärer politiska offer Nyligen har remisstiden för kollektivtrafikutredningen gått ut. Kärnan i utredningens förslag kallas ?marknadsöppning?. Men den nuvarande borgerliga regering är tycks ha dimmiga begrepp om vad en marknad är för något. Den tycks tro att all verksamhet med stora inslag av privat ägande och små inslag av regleringar är att betrakta som ?marknadsekonomi?. Regeringens planer på avreglering av kollektivtrafiken skulle kunna liknas vid att överlåta delarna av driften på en restaurang åt AB Kocken, AB Hovmästaren och AB Servitören och sedan låta de stackars kunderna själva försöka både ordna bord, mat och servering via tre telefonnummer och tre prislistor. Problemet blir extra stort eftersom det svenska järnvägsnätet är överbelastat. Varje försening av ett enda tåg påverkar dussintals andra tåg. Obegränsad etablering på begränsade spår skapar kaos. Det kunden efterfrågar är ett sammanhållet och fungerande trafiksystem med låga priser. Eftersom ingen enda av marknadens aktörer kan erbjuda detta, utan istället har produkten ?fraktionering, förseningar och högre priser? så uppkommer inte en marknad, utan bara ett slags ideologiskt motiverat systemexperiment. Regeringens utredare, Ulf Lundin, konstaterar: ?För att skapa ett mer dynamiskt kollektivtrafiksystem kommer en del av dagens stabilitet att minska. Framförallt handlar det om att biljettpriset kan variera i större utsträckning samt att tidtabellsförändringar kan göras oftare.? Att kollektivtrafiken är förutsägbar, snabb, har hög turtäthet och når överallt är det enligt många undersökningar det resenärerna prioriterar högst, särskilt bland dem som annars tar bilen. Med konkurrens på de lönsamma sträckningarna blir det dyrt för samhället att upprätthålla trafik där det är mindre lönsamt att köra. Denna trafik måste då helt skattefinansieras om den ska finnas kvar. Rikstrafiken räknar med att upphandlingskostnaderna vid en avreglering ökar med 100 miljoner kr. Utländska erfarenheter pekar i samma riktning. Särskilt Storbritannien är intressant i sammanhanget. Under högtrafik i de större städerna tävlar bussbolagen om att komma först till hållplatsen för att fylla bussen. Under resten av dygnet, särskilt i de mindre orterna har trafiken minskat kraftigt. Priserna har stigit, trots ökade offentliga tillskott. Det som i teorin skulle leda till mer konkurrens har i praktiken krympt marknadsutbudet till så få bolag att de brittiska konkurrensmyndigheterna har inlett en undersökning om varför utslagningen blivit så stor. Kollektivtrafiken är ett system där alla delar måste samverka för att man skall kunna genomföra sin resa. I dag sker en planering av hela systemet för att de olika delarna ska samverka så att byten mellan bussar samt mellan bussar och tåg fungerar. Ju fler operatörer med olika tidtabeller, taxesystem och informationssystem som är i gång, desto svårare är det för kunden att överblicka helheten. En marknad kan vara en effektiv mekanism för att styra produktion mot de produkter konsumenterna efterfrågar. Men för att marknader ska uppstå måste vissa kriterier vara uppfyllda även om vissa borgerliga debattörer resonerar som om ?marknad? och ?anarki? är synonymer. . I ett läge då kollektivtrafiken utgör en central bit av varje möjlig klimatpolitik har vi inte råd att riva ner kollektivtrafiken med ideologiskt motiverade och ganska vilda systemexperiment. Vi har inte råd med att borgarna står i kollektivtrafikens ruiner om några år och säger ?hoppsan?. Vi kan byta regering, men det kommer att ta tid att bygga upp ett söderslaget kollektivtrafiksystem. |