Replik på Göran Olssons inlägg om dubbdäck den 2 oktober. Får vi be om en ödmjukare ton och slippa invektiv som ?bilhatarpartiet? och ?du borde skaffa dig ett riktigt jobb?. Frågan måste diskuteras från olika utgångspunkter och med en respekt för andras åsikter. En debattör som skriver ?jag har rätt och du är lat på jobbet? vinner inte i trovärdighet. Miljöpartister finns över hela landet och vi är väldigt klara över att bilen är nödvändig för de flesta i glesbygd. Även om vi vill bygga ut kollektivtrafiken kraftigt och förbättra möjligheterna för cykel finns det åtskilliga tillfällen då inget av dessa transportslag kan ersätta bilen. Det är inte motiverat att vara så säker på dubbdäckens förträfflighet. I länder med i det närmaste identiskt klimat såsom Kanada och Norge används knappt dubbdäck, även om de är lagliga. I Tyskland samt flera länder med snö och is är dubbdäcken helt förbjudna. Vägverkets trafiksäkerhetschef och ordförande i EuroNCAP, Claes Tingvall, anser att antisladdsystem i kombination med friktionsdäck och rätt hastighet är tillräckligt för att klara vinterväglag. Det finns en bred uppslutning i läkarkåren kring att de partiklar som rivs upp av däcken är hälsovådliga. Det finns, som du skriver, enstaka läkare som påstår motsatsen. Det är med denna fråga som med växthuseffekten och med Förintelsen. Det finns enstaka som påstår motsatsen. Om tveksamhet råder om dubbdäckens skador på andningsvägarna, så rekommenderas en kontakt med Astmaoch Allergiförbundet. Norrland är sannolikt för glest för att miljökvalitetsnormerna ska överskridas. Men i Stockholm och flera andra stora städer söder om Dalälven är partiklarna ett rejält problem. Men partiklarna inte det enda problemet med dubbdäck. Här är några andra: n Slitage på vägarna och höjda underhållskostnader därav: Vägarna utsätts för ett mångfaldigt värre slitage med dubbdäck än utan. n Ökad risk för vattenplaning på grund av spårbildning: Det bildas spår pga. dubbdäcksslitage. De spår som vi finner på de svenska vägarna förekommer inte i övriga Europa (utom möjligen i Finland). Spåren beror bland annat på att skikt av beläggningen har slitits bort. Här kan det samlas vatten under alla årstider som ökar risken för vattenplaning och is som leder till ytterligare sprickbildning i vägen. n Ökad risk för onödiga olyckor där förare med dubbdäck känner sig säkrare än vad väglaget borde tillåta. Intervjuer med trafikanter visar att de som kör med dubbdäck tror att de har ett bättre grepp än vanliga friktionsdäck överlag och därmed kan köra fortare. Detta är en livsfarlig inställning som leder till fler olyckor. Vi Bilägares undersökning pekar på att dubbdäcken inte är överlägsna. Det är på enstaka underlag, främst blöt is, som dubbdäcken är bättre. På de vanligaste vinterväglagen i största delen av landet är dubbdäcken klart sämre. Många förare tror att dubbdäckens egenskaper är helt överlägsna friktionsdäckens och har sannolikt inte provat på de senare generationerna av friktionsdäck. De kan därför rekommenderas att testa dem innan det fattas beslut om köp av nästa uppsättning vinterdäck. |