Ann-Sofie Hörlin, miljöchef på Malmö Aviation, försvarar flygets klimatpåverkan med att bilismen totalt sett släpper ut mer växthusgaser än flyget, Men flyget släpper ut mest per resa och passagerare, skriver
Ann-Sofie Hörlin, miljöchef på Malmö Aviation, försöker i en debattartikel på sydsvenskan.se (15.11) försvara flygets klimatpåverkan. Hon påstår att flyget är bättre än bilen eftersom bilismen totalt sett släpper ut mer växthusgaser än flyget gör totalt sett.
Detta sätt att peka på någon annan är tyvärr vanligt i klimatdebatten och leder till den märkliga slutsatsen att ingen alls behöver minska sina utsläpp. Vi i Sverige släpper ut mindre totalt sett än Tyskland som släpper ut mindre totalt sett än USA. Och USA släpper ut en minoritet av världens samlade växthusgaser. Ser man på saken på det sättet är alla oskyldiga. Men så kan man inte se det, alla måste minska sina utsläpp. Och de måste minska nu.
Sanningen är nämligen denna:
> Flyget släpper ut mest per resa och passagerare, mer än vad bilresorna gör.
> Att flygbolagen har ett papper i byrålådan där de skriver att de i framtiden hoppas på lägre utsläpp betyder inte att utsläppen idag är mindre skadliga.
> Flygbranschen planerar nämligen samtidigt för en massiv ökning av flygandet vilket kommer att öka utsläppen, inte minska dem.
Flyget vill öka sina utsläpp nu och det de vill ge i utbyte är löften för framtiden som de idag inte vet om de kan infria. Flyget är viktigt för kommunikationerna globalt, men vi måste göra saker i rätt ordning:
Det måste först komma ny klimatsmart teknik som fungerar, för att sedan fortsatt utveckling av flyget skall vara möjlig att planera. |