Europas vägar är fyllda med rullande lager av varor som fraktas härs och tvärs över kontinenten. Glass körs i kylbilar från Italien, hundmat från Sverige körs till södra Tyskland - maten för både djur och människor har i regel åkt en lång vägsträcka innan den når konsumenten. I Malmötrakten kommer nu en del av mjölken från Jönköping istället för att levereras från det lokala mejeriet. Spannmål skördas i Skåne, körs till Norrland för att bakas och återvända till södra Sverige som "färskt" bröd. Pannkakor gräddas i en kommun och körs kanske över hundra mil för att användas i en annan kommuns äldreomsorg.
Det behövs inga universitetspoäng för att förstå att detta är komplett vansinne.Trafiken står för ca 40 procent av den svenska klimatpåverkan och lastbilstransporterna bidrar med en växande andel. Vägtransporter är alldeles för billiga. Redan 1992 konstaterade EU-kommissionen att "eftersom priserna för vägtransporter inte återspeglar de totala samhällsekonomiska kostnaderna är efterfrågan på vägtransporter för hög". Denna vår röstade Europaparlamentet för ett direktivförslag om kilometerbaserade avgifter för tunga vägtransporter (det s k Eurovinjettdirektivet) med syfte att kostnaderna för luftföroreningar och buller ska återspeglas i priset för lastbilstransporter. Direktivet urvattnades en del, men ger trots allt möjligheter för medlemsstaterna att införa kilometerskatt på landsvägstransporter. Flera länder i Europa har redan infört en sådan skatt - Schweiz, Österrike, Tyskland, Tjeckien.
Den svenska regeringen, vars chef säger sig vilja ha ledartröjan i EU:s klimatarbete, har häpnadsväckande nog motarbetat kommissionens förslag. "Principiella" skäl har anförts som att detta inte skall betraktas som avgifter utan som skatter och därmed vara en fråga att hanteras av finansministrarna i stället för av transportministrarna. När den rödgröna oppositionen pläderar för större anslag till Ostlänken och andra järnvägar kontrar regeringen med att ekonomiska styrmedel är klimateffektivare än investeringar.
Den enda åtgärd regeringen föreslår i klimatpropositionen för att komma till rätta med godstransporternas klimatpåverkan är ecodriving för lastbilschaufförer! Detta är oansvarigt mot människor som tvingas fly när översvämningar eller orkaner spolar bort deras hem. Det är också oansvarigt gentemot alla barn och kommande generationer som ska leva efter det oljerus vår generation har ägnat sig åt. Om de rika länderna åtar sig att införa kraftiga konkreta klimatstyrmedel i sina egna länder ökar även sannolikheten för att utvecklingsländerna också är villiga till ett bindande avtal för alla i Köpenhamn. Kmskatt för lastbilstrafik kan vara en bra start från Sverige. |