Blogg: Karin Svensson Smith
Skugga Skugga Skugga
Skugga


STARTSIDA    OM KARIN    RIKSDAGEN    KOMMUN    DEBATT    VIDEO    PUBLIKATIONER




Karin har skrivit ett kapitel i boken (PM):
Den hållbara stadens utveckling (pdf).
Publicerad 1. marts 2010
Stefan Edenborg (mp) Kristianstad
Karin Svensson Smith (mp) skånsk riksdagsledamot i trafikutskottet

Utskriftvänlig
Tåg hellre än flyg
Per personkilometer är flyga det i särklass mest klimatbelastande sättet att resa. Det är bättre för kristianstad att satsa på järnvägen än på flygålatsen.
Sveriges kommuner och regioner borde lyfta blicken och tänka framåt. Att använda skattebetalarnas pengar för att hålla flyget under armarna tyder på en okunnig omvärldsanalys. Politikernas rådgivare tycks ha glömt bort allt som sades inför klimatmötet i Köpenhamn och dessutom ha dålig pejl på flygbranschens ekonomiska situation.

Det Göteborgsbaserade flygbolaget City Airline planerar att starta ett nytt nät av inrikesflyg i september. Detta projekt kommer att stödjas ekonomiskt av Luftfartsverket och Göteborgs kommun och förmodligen av flera andra regioner och kommuner som vill gynna sitt näringsliv. En total prislapp på runt 200 miljoner har nämnts. Det är lätt att ha sympati med målen för satsningen, det är ju viktigt att näringslivet och enskilda har tillgång till bra kommunikationer, men det bör ifrågasättas om just denna satsning är genomtänkt. I dagens läge brottas flyget med stora ekonomiska problem i hela världen. Flyget blir troligen nästa krisbransch efter personbilsindustrin.

Framtida flyg kommer att stå inför den tredubbla pressen av att oljepriserna ökar, att klimatinsatser gör flyget dyrare och att människor blir mindre benägna att flyga. Per personkilometer är flyga det i särklass mest klimatbelastande sättet att resa. Det är en av orsakerna till att allt fler länder bygger snabba järnvägar. Järnvägsstationerna går rakt in i citykärnorna, ingen tid spills bort på resor till/från flygplatser och normalt kan man arbeta på tåget. Internationell statistik visar att höghastighetståg tar 70 % eller mer av flygets passagerare när de tas i drift på sträckor under 100 mil.

Svenska staten har genom upprepade ägartillskott hållit SAS under armarna och ändå tror ingen seriös bedömare att det bolaget klarar sig. Japan Airlines har nyligen gått i konkurs trots saftiga ägartillskott från sin statliga ägare. Alla fossila bränslen som används på landbacken har koldioxidskatt, men flygbränslet är helt obeskattat. I Halmstad får hyresgästerna i de kommunägda husen genom sina hyror täcka underskott på kommunens flygplats. I Torsby stödköper kommunen flygresor från sin egen flygplats. Kristianstads kommun och Region Skåne ger årliga bidrag till ”Kristianstads International Airport”. Malmö kommun vill lägga 2,4 miljarder på Köpenhamns flygplats Kastrup. Dessa flygsubventioner skulle kunna användas till det som kommuninvånarna tycker är viktigare än att betala för att frakta halvtomma eller nästan tomma flygplan kors och tvärs i landet.

De problem vi har på järnvägen idag med förseningar beror till största delen på att det trängs in för många tåg på spåren så att även små förseningar sprider sig i systemet och drabbar många tåg. Efter denna vinter med kaos i kollektivtrafiken anser nog de flesta att staten hellre borde lägga pengar på att få den vanliga tågtrafiken att fungera samt att bygga ut så att både pendeltåg, gods tåg och snabba tåg kan köra smidigt på järnväg. Men sådana satsningar kostar mycket. Det vore bättre för Kristianstad och andra kommuner att jobba hårt för att utveckla den spårbundna trafiken istället för att skattesubventionera flyget.

Kommentar

Namn:

Kommentar:

 
Skugga Skugga Skugga