|
Publicerad 21. maj 2010 Peter Eriksson, språkrör (mp) Karin Svensson Smith, riksdagsledamot i trafikutskottet (mp) Utskriftvänlig |
Moderna spår ett avgörande teknikskifte |
För att klara en klimatomställning av godstransporter behövs ekonomiska styrmedel i kombination med bättre möjligheter för godstrafik på spår och sjöfart. Men om inte detta skall leda till att ännu fler X 2000-tåg ska bli sinkade av att det kommer långsamma tåg framför dem behövs nya spår. Dessa bör då byggas för 2000-talets trafik. |
Vid samband mellan befolkningstillväxt och kommunikationer kan det diskuteras vad som är höna och vad som är ägg. Anläggs ingen infrastruktur kan man vara säker på att en ort inte växer. Byggs det attraktiva kommunikationer så lockar det till sig arbetsplatser och befolkning. De sträckningar i södra Sverige som är aktuella för höghastighetsbanor har tillsammans med Köpenhamn en befolkning på över 8 miljoner invånare på mindre än 100 000 km2. Höghastighetsbanor byggs idag i Europa i regioner med en befolkningstäthet som är fullt jämförbar med den längs Europabanan och Götalandsbanan. |
|
|