Blogg: Karin Svensson Smith
Skugga Skugga Skugga
Skugga






Karin har skrivit ett kapitel i boken (PM):
Den hållbara stadens utveckling (pdf).
Publicerad 27. juli 2017
Karin Svensson Smith, riksdagsledamot och trafikpolitisk
talesperson (MP)
Rasmus Ling, riksdagsledamot och skattepolitisk
talesperson (MP)

Utskriftvänlig
Se med allvar på flygandet
Vattenbrist hotar Sverige på många håll i sommar. Samtidigt som många av oss politiker åkte hem från politikerveckan i Visby bröt sig ett isberg stort som två Gotland loss från Antarktis.

I vintras var Arktis tidvis 20 grader varmare än normalt. En av orsakerna bakom detta är utsläppen från flyget. Utsläppen från svenskarnas flygresor ökar ständigt. Till skillnad från biltrafiken är flyget helt befriat från miljöskatter. Som svar på detta föreslår Miljöpartiet och regeringen en flygskatt på 80 kronor för inrikesresor, och några hundralappar mer för utrikesresor. Vad svarar då Moderaterna på detta, vad gör de åt klimathotet? Jo, de går till angrepp mot vår klimatpolitik, istället för att gå till angrepp mot klimatförändringarna. Moderaterna säger bara nej till klimatåtgärder. Nej till att även flyget ska betala för sina utsläpp, nej till moderna höghastighetståg och i förlängningen nej till att Sverige ska vara ett föregångsland för klimatet. Det är häpnadsväckande, kortsiktigt och oerhört oansvarigt gentemot våra barn.



Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M) och Malin Höglund (M) försöker skrämmas med att en flygskatt skulle hota besöksnäring, turism och affärsliv. De försöker få människor att tro att Miljöpartiet vill “köra slut på Sverige så att företag och jobb flyr landet”. Snälla, kan vi hålla oss till rimliga och sansade argument? Naturligtvis vill vi inte det. Flygplatser som fyller en god funktion kommer inte att läggas ner av att en biljett kostar 80 kronor mer. Besöksnäringen i exempelvis Sälen är absolut hotad – men inte av flygskatten utan av klimatförändringarna och de snöfattiga vintrar de tar med sig.



Vi behöver inte sluta flyga helt, men vi behöver minska vårt flygresande – istället för att som idag hela tiden öka det. Biobränslen i flygtanken kan vara en lösning men det kommer att ta tid att få dessa bränslen på plats och råvaran finns bara i begränsad mängd. Därför föreslår regeringen en flygskatt som kan börja minska utsläppen redan nästa år. Det krävs om vi ska klara klimatet. Det finns många möjligheter för den som släpper den konservativa rädslan för förändring och blickar framåt. Med höghastighetståg binder vi ihop Sverige med snabba och smidiga resor, samtidigt som vi gör plats på de vanliga spåren för underhåll, så att tågen kan komma i tid. Ny, grön teknik som solceller och elbilar utvecklas med rasande takt över världen. Med rätt politik, som driver på utvecklingen, kan Sverige både bli ett ännu tydligare föregångsland, ta klimat ledarskap och inspirera andra. Vi kan skapa många nya jobb när vi exporterar de nya gröna lösningar som världen efterfrågar. Men denna framtid kräver grön utvecklingslinje, inte en moderat nejsägarlinje.



Kommentar

Namn:

Kommentar:

 
Skugga Skugga Skugga