Blogg: Karin Svensson Smith
Skugga Skugga Skugga
Skugga


STARTSIDA    OM KARIN    RIKSDAGEN    KOMMUN    DEBATT    VIDEO    PUBLIKATIONER




Karin har skrivit ett kapitel i boken (PM):
Den hållbara stadens utveckling (pdf).
Publicerad 30. juli 2017
Karin Svensson Smith, riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson (MP)
Rasmus Ling, riksdagsledamot och skattepolitisk talesperson (MP)

Utskriftvänlig
Moderaternas flygskattemotstånd är kortsiktigt och oansvarigt
Miljöpartiet menar att Moderaterna går till angrepp mot deras klimatpolitik i stället för att gå till angrepp mot klimatförändringarna.
Vattenbrist hotar Sverige på många håll i sommar. Samtidigt som många av oss politiker åkte hem från politikerveckan i Visby bröt sig ett isberg stort som två Gotland loss från Antarktis. I vintras var Arktis tidvis 20 grader varmare än normalt. En av orsakerna bakom detta är utsläppen från flyget. Utsläppen från svenskarnas flygresor ökar ständigt. Som svar på detta föreslår Miljöpartiet och regeringen en flygskatt på 80 kronor för inrikesresor, och några hundralappar mer för utrikesresor.

Vad svarar då Moderaterna på detta och vad gör de åt klimathotet? Jo, de går till angrepp mot vår klimatpolitik, i stället för att gå till angrepp mot klimatförändringarna. Moderaterna säger bara nej till klimatåtgärder. Nej till att även flyget ska betala för sina utsläpp, nej till moderna höghastighetståg och i förlängningen nej till att Sverige ska vara ett föregångsland för klimatet. Det är häpnadsväckande, kortsiktigt och oerhört oansvarigt gentemot våra barn.

Christer Akej (M) påstår att Miljöpartiet “gärna vill lägga förslag som främst hotar landsbygden” och att “allt som rör sig ett hot” för Miljöpartiet. Snälla, kan vi höja nivån på debatten och hålla oss till lite mer rimliga och sansade argument? Naturligtvis tycker vi inte så. Flygplatser som fyller en god funktion kommer inte att läggas ner av att en biljett kostar 80 kr mer.

Vi behöver inte sluta flyga helt, men vi behöver minska vårt flygresande - i stället för att som idag hela tiden öka det. Biobränslen i flygtanken kan som Christer Akej nämner vara en lösning, men det kommer det att ta tid att få dessa bränslen på plats, och råvaran finns bara i begränsad mängd. Därför föreslår regeringen en flygskatt som kan börja minska utsläppen redan nästa år. Det krävs om vi ska klara klimatet.

Det finns många möjligheter för den som släpper den konservativa rädslan för förändring och blickar framåt. Med höghastighetståg binder vi ihop Sverige med snabba och smidiga resor, samtidigt som vi gör plats på de vanliga spåren för underhåll, så att tågen kan komma i tid. Det skulle bli särskilt viktigt för Skåne då banan planeras att gå till Malmö. Ny grön teknik som solceller och elbilar utvecklas med rasande takt över världen. Med rätt politik, som driver på utvecklingen, kan Sverige både bli ett ännu tydligare föregångsland, ta klimatledarskap och inspirera andra. Vi kan skapa många nya jobb när vi exporterar de nya gröna lösningarna som världen efterfrågar. Men denna framtid kräver en grön utvecklingslinje, inte en moderat nejsägarlinje.

Kommentar

Namn:

Kommentar:

 
Skugga Skugga Skugga