Blogg: Karin Svensson Smith
Skugga Skugga Skugga
Skugga


STARTSIDA    OM KARIN    RIKSDAGEN    KOMMUN    DEBATT    VIDEO    PUBLIKATIONER




Karin har skrivit ett kapitel i boken (PM):
Den hållbara stadens utveckling (pdf).
Publicerad 3. marts 2012
Stina Bergström, Riksdagsledamot (MP), trafikpolitisk talesperson
Karin Svensson Smith, 2:e vice ordförande (MP) Tekniska nämnden, Lund, trafikansvarig partistyrelsen

Utskriftvänlig
MP vill ha bred tåguppgörelse
Trafikverkets kapacitetsutredning har många bra förslag men klargör samtidigt att de inte räcker för att klara riksdagens miljömål. Vägtrafiken måste minska och då behövs nya spår för att järnvägen och kollektivtrafiken ska fungera.

Trafikverket har nu presenterat sin så kallade Kapacitetsutredning. Den bekräftar det som Miljöpartiet sagt länge: Det behövs både en bestående höjning av stödet till drift och underhåll men också stora investeringar i järnvägsnätet.

Det är mycket positivt att utredningen talar för Norrbotniabanan, Ostlänken Stockholm - Linköping och första delen av Götalandsbanan Göteborg - Borås. Problemet är att regeringens ambitionsnivå skjuter dessa investeringar 15 - 20 år framåt. Det innebär att trängseln på spåren fortsätter och de nya banorna inte blir klara förrän tidigast år 2030.

Miljöpartiet är berett att tidigarelägga dessa viktiga investeringar. Vi har i vår budget visat att vi kan starta utbyggnaden redan under nästa mandatperiod om vi får inflytande. Där finns också resurser för att rusta järnvägsnätet i hela landet för att slippa förseningar och för att mer gods skall kunna flyttas från lastbil till tåg.

Kapacitetsutredningen föreslår en rad åtgärder men visar samtidigt att vi ändå inte når de av riksdagen beslutade klimatmålen. Problemet är att miljövinsterna med teknikutvecklingen (bränslesnålare bilar med mera) äts upp av trafikökningen.

I Kapacitetsutredningen står att personbilstrafiken måste minska med 20 procent till 2030 för att klara miljömålen. Om detta blir verklighet är många stora vägsatsningar som planeras rena felinvesteringar. Den mest tydliga är Förbifart Stockholm som byggs för mer trafik och som ökar utsläppen. Kapacitetsutredningen hade att utgå från att den byggs och lyfter inte frågan om att ompröva förbifarten. Det är vi i Miljöpartiet däremot villiga att göra.

Ska vi kunna minska biltrafiken i våra städer krävs en mycket mer attraktiv kollektivtrafik. Därför är det märkligt att kapacitetsutredningen helt ignorerar spårvagnsutbyggnad i städerna. Vi ifrågasätter också utredningens beräkning att höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö är samhällsekonomiskt olönsamma. Dessa tåg behövs för att frigöra kapacitet för gods på stambanorna och för att vi verkligen ska kunna minska det klimatskadliga flyget.

Tydligen leder dagens sätt att räkna på lönsamhet till en klimatkatastrof. I så fall måste metoderna för att räkna samhällsekonomi göras om. Vi politiker måste också våga tänka långsiktigt och föreslå satsningar och styrmedel som leder till att vi faktiskt räddar miljön.

Kapacitetsutredningen använder fyrstegsprincipen, det vill säga att fixa till dagens vägar och järnvägar, fylla bussar och tåg och så vidare innan vi bygger nytt. Det är mycket bra. Men utredningen visar samtidigt att lappandet och lagandet inte räcker för att avskaffa trängseln och absolut inte för att klara miljömålen.

Vi i Miljöpartiet vill ha en snar och bred uppgörelse över blockgränserna utifrån kapacitetsutredningens förslag men med en mer offensiv tidsplan och med en trovärdig klimatambition. Här är några av våra förslag:

• Bygg bort flaskhalsarna och rusta järnvägsnätet för mer gods på tåg nu.
• Börja bygga Ostlänken, Göteborg- Borås, Fyrspår Malmö-Lund, Tomteboda -Kallhäll och Norrbotniabanan redan nästa mandatperiod.
• Bygg tunnelbana till Nacka och spårvagnar i flera svenska städer.
• Inga höjningar av banavgifterna i väntan på en rättvis lastbilsskatt.


Kommentar

Namn:

Kommentar:

 
Skugga Skugga Skugga