Blogg: Karin Svensson Smith
Skugga Skugga Skugga
Skugga






Karin har skrivit ett kapitel i boken (PM):
Den hållbara stadens utveckling (pdf).
Publicerad 8. januar 2012
Karin Svensson Smith (MP) Klimat- och transportansvarig i partistyrelsen - Ann-Sofie Andersson (MP) Regionordförande Skaraborg
Utskriftvänlig
Efter Durban: nu behövs lokala initiativ
På många ställen i världen har människor börjat med lokala omställningsprojekt i frustration över de uteblivna resultaten från sina regeringar och de internationella klimattoppmötena. Den goda nyheten är att många av de åtgärder som minskar sårbarheten även sänker klimatpåverkan och ger andra fördelar. En nationell biogassatsning och ny pumplag skulle förutom lägre oljeanvändning ge många nya arbetstillfällen i Skaraborg.

Naturens krafter visade i södra och västra Sverige vad de kan åstadkomma samma dag som klimattoppmötet i Durban öppnades. När vattennivån stiger, stormen viner eller regnet öser ner blir det uppenbart hur sårbart dagens samhälle är. Ändå är det vi upplevde bara en västanfläkt av vad människor i Bangkok, på Afrikas Horn, Maldiverna och andra områden på jorden har drabbats av.

Sedan toppmötet i Kyoto för 14 år sedan har förhandlingarna svepts in i 40-procentiga ökningar av koldioxidutsläppen. Överenskommelsen i Durban garanterar att kurvan fortsätter att stegra sig fram till åtminstone år 2020. Världens ledare har nu mer eller mindre officiellt övergivit tvågradersmålet, trots att forskarnas belägg för klimatförändringar är starkare än någonsin. Fokus håller på att flytta från att minska utsläppen till att anpassa sig till de klimatförändringar som inte längre kan förhindras.

På många ställen i världen har människor börjat med lokala omställningsprojekt i frustration över de uteblivna resultaten från sina regeringar och de internationella klimattoppmötena. Den goda nyheten är att många av de åtgärder som minskar sårbarheten även sänker klimatpåverkan och ger andra fördelar. En nationell biogassatsning och ny pumplag skulle förutom lägre oljeanvändning ge många nya arbetstillfällen i Skaraborg.

För att förhindra översvämningar i tätorter måste andelen hårdgjord yta minska så att mer vatten har någonstans att ta vägen. Det behövs mikroparker, stadsodlingar, bäckar och dammar. Frågan är bara var detta ska få plats? Eftersom bilar är parkerade ca 97 % av sin ”levnadstid” är övergång till yteffektiva persontransporter det bästa sättet att frigöra mark. Om människor i städerna huvudsakligen förflyttar sig genom att gå, cykla eller åka kollektivt kan bilparkeringar och bilfiler omvandlas till grönska samt öppet vatten.

En stad som tar klimatförändringarna på allvar är Köpenhamn. När invånarna inom ett år fick uppleva konsekvenserna av två s k 100-årsregn och ett s k 1000-årsregn ställdes många krav på åtgärder som förhindrar att regn och kloakvatten tränger in i husen. Planen för klimatsäkring är färdig nu och lätt att kombinera med att fortsatt vara världens cykelhuvudstad och att göra Köpenhamn ännu mer attraktivt att bo i.

Det finns mycket vi kan göra både lokalt, regionalt och nationellt. Vad vi väntar på? Nästa skyfall?


Kommentar

Namn:

Kommentar:

 
Skugga Skugga Skugga