Blogg: Karin Svensson Smith
Skugga Skugga Skugga
Skugga






Karin har skrivit ett kapitel i boken (PM):
Den hållbara stadens utveckling (pdf).
Publicerad 23. august 2011
Karin Svensson Smith, ansvarig för trafikfrågor i partistyrelsen (MP)
Annika Lillemets, riksdagsledamot, ersättare trafikutskottet (MP)

Utskriftvänlig
Tåget viktigare än flyget
Att begära undantag från beslutade miljökrav är ett dåligt sätt att förbereda sig för framtiden. Ett råd till landshövdingarna (DN Debatt 16/8) är att arbeta för att rusta upp tågtrafiken i stället för att öka utsläppen.

Arlanda flygplats är på väg att överskrida sitt tillåtna utsläppstak, ett miljökrav som kommit till för att utveckla vårt resande i en mer klimatsmart riktning.

Konkreta åtgärder för att möta Arlandas utsläppsproblem finns. För det första kan vi låta flygbolagen bära sina egna miljökostnader vad gäller utsläppen, så att mer klimatsmarta transportmedel får lättare att konkurrera. För det andra kan priset för tåget till och från Arlanda sänkas, så att färre väljer bilen till flygplatsen. Vi tycker inte det är rimligt att det ska vara dyrare att ta tåget än bilen eller flyget.

Så resonerar dock inte de elva landshövdingar (DN Debatt 16/8) som i stället valt att ställa sig bakom flygbranschens önskemål att riva upp miljökraven, med fortsatt ökade utsläpp som följd. Det känns inte särskilt trovärdigt. All seriös omvärldsbevakning visar att klimat och miljö blir en tyngre och inte en lättare faktor de kommande åren. Att begära undantag från beslutade miljökrav är ett dåligt sätt att förbereda sig för framtiden.

Klimatutmaningen talar för att det är synnerligen bråttom att modernisera och minska det svenska transportsystemets stora oljeberoende. Då är det tåget - och inte flyget - som har en strategisk nyckelroll för välfungerande och klimatsmarta inrikestransporter.

Ett råd till landshövdingarna är därför: arbeta för att rusta upp tågtrafiken i stället för att öka utsläppen.


Kommentar

Namn:

Kommentar:

 
Skugga Skugga Skugga