Blogg: Karin Svensson Smith
Skugga Skugga Skugga
Skugga






Karin har skrivit ett kapitel i boken (PM):
Den hållbara stadens utveckling (pdf).
Publicerad 24. juli 2006
Karin Svensson Smith, Ledamot i riksdagens trafikutskott och riksdagskandidat (mp)
Thomas Nihlén, Riksdagskandidat (mp) Västerbotten

Utskriftvänlig
Del av grön skatteväxling
Eftersom grundavdraget hed samma summa som intäkterna från flygskatten tjänar låginkomsttagare på dess införande om de inte flyger väldigt mycket.
Britt-Marie Lövgren (fp) kritiserar den 20 juli oss i miljöpartiet för flygskatten. Hon hävdar att denna drabbar "vanligt folk". Detta är inte sant.

Flygskatten är en del av den gröna skatteväxlingen. Vi sänker grundavdraget, vilket gynnar låginkomsttagarna mest, och sätter en skatt på flyget med motsvarande summa. För de som inte flyger alls är sänkningen av grundavdraget en ren vinst. För de familjer som flyger utomlands en eller två gånger om året går det jämnt upp.

För boende i Umeå gäller dessutom en skatterabatt: Skatten tas inte ut på flygningar från Umeå, men på flygresor till Umeå.

Idag är flyget helt befriat från skatt på bränsle och betalar 6% moms, dock bara för inrikes resor. Det innebär att en liter bränsle för flyget kostar cirka fyra kronor, medan alla andra trafikslag betalar både energiskatt och koldioxidskatt. Detta är i praktiken en kraftig subvention av flyget från statens sida, samtidigt som flyget är det mest klimatstörande transportmedel som finns.

Vad gäller lågprisflyget så anser vi inte att olönsamt flyg ska betalas av skattebetalarna genom att de får skatterabatter. Den signal Britt-Marie Lövgren sänder är ju att hon efter valet vill höja skatten för vanliga skattebetalare igen och sänka skatten för flyget. De som vill ha höjd skatt för att betala billigare flyg efter valet bör rösta på Lövgrens parti, de som vill att miljöförstöring ska kosta och behålla den skattesänkning som vi har genomfört ska istället rösta på miljöpartiet.

Kommentar

Namn:

Kommentar:

 
Skugga Skugga Skugga