Blogg: Karin Svensson Smith
Skugga Skugga Skugga
Skugga






Karin har skrivit ett kapitel i boken (PM):
Den hållbara stadens utveckling (pdf).
Publicerad 7. december 2006
Karin Svensson Smith riksdagsledamot trafikutskottet (mp)
Utskriftvänlig
Tågtrafik bot för klimatsjukan
Menar regeringen allvar när de säger att klimathotet är vår generations ödesfråga bör flygskatten snarast återinföras och SJ förses med ett uppdrag att locka fler att miljöanpassa sina resor.
Gustaf Brännberg skriver den 25/11 att han är väldigt oroad över klimathotet och att han vill bidra till ett mer hållbart samhälle genom att åka tåg. Jag är också väldigt orolig över vad klimatförändringarna kan leda till. Likaså retar jag mig över att det ibland är billigare att flyga jämfört med att ta tåget samma sträcka.

Men Gustaf Brännberg gör ett misstag. Han tycks tro att SJ själv bestämmer över sina villkor. Så är inte fallet. SJ är helägt av staten och det är regeringen som bestämmer vad som ska stå i den bolagsordning som styr SJ. Regeringen kan ta bort kravet på att SJ ska lämna en ekonomisk utdelning till staten. I stället borde SJ ha ett uppdrag att ha så tät, tillförlitlig och pristrafik att fler byter sina flyg- och bilresor mot tåg. Får dessutom flyget en beskattning eller avgift som motsvarar deras klimatpåverkan skulle trafikens miljöpåverkan minska rejält. Bensinen skulle kosta 4 kr litern om vi tillät bilismens beskattning vara lika låg som flygets.

Menar regeringen allvar när de säger att klimathotet är vår generations ödesfråga bör flygskatten snarast återinföras och SJ förses med ett uppdrag att locka fler att miljöanpassa sina resor. Detta vore mycket bättre för klimatet att ytterligare subventionera inköpet av miljöbilar.

Kommentar

Namn:

Kommentar:

 
Skugga Skugga Skugga