DEN 25 JUNI beslutade regeringen att göra ändringar i den förordning som reglerar linjesjöfarten till och från Gotland. Ändringen går ut på att det inte längre ställs krav på rederier som har båtförbindelse med Gotland att ha trafi k minst fem dagar i veckan året om. DET ÄR IDAG inte lönsamt att enbart på marknadsmässiga villkor få det önskvärda trafi kutbudet till och från Gotland som garanterar även resmöjligheter under så kallad lågsäsong. Staten har därför beslutat att stödja trafi ken ekonomiskt men till skydd för samhällsekonomin upprättades samtidigt föreskrifter för alla andra som ville trafi kera Gotland. Vem som helst har rätt att när som helst börja trafi kera och konkurrera. Men inte på ett sätt som uppenbart skadar samhällsekonomin och därför infördes begränsningen om att man i så fall måste trafi kera Gotland från det svenska fastlandet minst fem dagar i veckan. Några begränsningar på trafi k för till exempel Lettland fanns det inte. GENOM REGERINGENS beslut fi nns inte detta skydd längre vilket öppnar för att andra aktörer ska kunna köra lönsam sommartrafi k utan att behöva ta ansvar för den olönsamma delen. Staten tvingas därmed ta ett större ekonomiskt ansvar för att upprätthålla samma olönsamma trafi k. Eftersom statens plånbok är begränsad ? detta är skattade pengar ? måste det medföra att Gotlandstrafi ken kan vänta sig försämrade villkor. För att Gotlandstrafi - ken ska fungera krävs ett helhetstänkande så att den fungerar bra både under högoch lågsäsong liksom för person- och godstransporter. Trafi ken fungerar idag på ett bra sätt men det fi nns stora utmaningar i framtiden. Hittills har strategin för gotländska politiker varit att vara eniga i de krav som ställs på regeringen för att få en fungerande trafi k. Vi tror att detta är en förutsättning för att kunna få framgångsrika förhandlingar mellan regionen Gotland och staten Sverige om fi nansieringen av båttrafi ken. DEN HASTIGT uppkomna förändringen som förändrar förutsättningarna totalt för rederier som vill trafi kera mellan Gotland och fastlandet har knappt diskuterats i en bred politisk krets, än mindre fi nns det enighet kring om detta är ett bra sätt att få fl er aktörer in i Gotlandstrafi ken eller om detta kommer att leda till kraftigt försämrade villkor för den trafi k som vi vill ska bedrivas utanför den lönsamma högsäsongen. VI UPPMANAR därför kommunstyrelsens ordförande på Gotland att ta initiativ till en bred dialog kring denna fråga så att de gotländska politikerna kan stå enade när kraven på vår trafi k ska framföras i samband med den förestående upphandlingen. Utan förhastade beslut bör vi noga utreda hur Gotlandstrafi ken kan utvecklas och säkerställas framöver. Att agera så som regeringen nu gjorde, utan vidare konsekvensanalys, är helt oacceptabelt och intygar om en ideologiskt driven experimentvilja som kan komma att stå gotlänningarna dyrt. |