Blogg: Karin Svensson Smith
Skugga Skugga Skugga
Skugga






Karin har skrivit ett kapitel i boken (PM):
Den hållbara stadens utveckling (pdf).
Publicerad 13. juni 2010
Rasmus Ling
Karin Svensson Smith

Utskriftvänlig
Så lagom förbifart
Det finns också fullt realistiska och trovärdiga alternativ till "förbifarten". Alternativen är att istället satsa på en bekväm, snabb och kvalitativ kollektivtrafik. Istället för att investera 25-30 miljarder på en två mil lång motorväg, så vill Miljöpartiet satsa dessa pengar på spårväg, bussar och järnväg.
Svar till Lennart Bengtsson, Ordet 9.6. Lennart Bengtsson menar i sitt inlägg att ""Förbifart"" Stockholm är en viktig satsning som ska lösa Stockholms trafikproblem, och att vi som är emot den så kallade ""förbifarten"" inte har några trovärdiga alternativ.

Till att börja med kan man konstatera att ""förbifarten"" inte är någon förbifart. 99 procent av trafiken beräknas istället ha sin start och/eller slutmål i Stockholms län.

Det är alltså endast en procent som verkligen kommer att använda vägen som en förbifart.

Det andra man kan konstatera är att det inte är ett framkomligt sätt att bygga fler vägar för att minska trafikbelastningen. All forskning och erfarenhet har visat att när större vägar byggs, så fylls det på med mer trafik.

Om ""Förbifart"" Stockholm byggs, så finns inga möjligheter att uppnå de uppsatta miljömålen.

Det finns också fullt realistiska och trovärdiga alternativ till ""förbifarten"". Alternativen är att istället satsa på en bekväm, snabb och kvalitativ kollektivtrafik. Istället för att investera
25-30 miljarder på en två mil lång motorväg, så vill Miljöpartiet satsa dessa pengar på spårväg, bussar och järnväg. Det är satsningar som skulle leda till att både människor kan transportera sig snabbt och smidigt, men också att vi kan hejda de utsläpp som biltrafiken ger upphov till.

Kommentar

Namn:

Kommentar:

 
Skugga Skugga Skugga