Blogg: Karin Svensson Smith
Skugga Skugga Skugga
Skugga






Karin har skrivit ett kapitel i boken (PM):
Den hållbara stadens utveckling (pdf).
Publicerad 30. august 2010
Birgitta Losman (MP), regionpolitiker
Soili Brunberg (MP) , ledamot Västtrafiks styrelse
Karin Svensson Smith (MP) , riksdagens trafikutskott

Utskriftvänlig
Bussproblemet blir inte löst genom avreglering
Apoteken och bilprovningen är två av många exempel på regeringens ideologiska lekstuga med grundläggande samhällsfunktioner.
Nu avregleras även kollektivtrafiken. Idag kan politiska partier sätta tak för hur mycket priserna får öka i kollektivtrafiken.
Riksdagen klubbade i juni igenom en ny lag om avreglering av kollektivtrafik, som snart träder i kraft. Linje 100 är en av de linjer som med all sannolikhet avregleras.

S, V och MP har gemensamt beslutat att avregleringen ska rivas upp vid rödgrön valseger. Lagen riskerar slå sönder kollektivtrafiksystemet och leda till höjda biljettpriser. Det visar internationell erfarenhet. Det är en missuppfattning att konkurrens saknas idag. Den trafik som idag kör är upphandlad i konkurrens. Det företag som kört linje 100 har fått mycket kritik och lämnar hösten 2010 över sträckan till ett annat företag. Men åtgärdas bristerna på linje 100 bäst genom avreglering?

Miljöpartiet är långt ifrån nöjt med hur linje 100 fungerat hittills, men så länge linjen ligger under politiskt ansvar kan väljarna ställa ansvariga till svars. Och som politiker kan vi förhandla fram överenskommelser om att biljettpriserna inte får öka, ibland även sänka priserna.
Miljöpartiet har inte suttit i den politiska majoriteten den här mandatperioden i regionen. Det har S, FP och C gjort, men vi hoppas få större inflytande över kollektivtrafiken efter den 19 september. I vårt förslag till budget 2011 satsar vi mest av alla partier på bättre kollektivtrafik.

Exempel på Miljöpartiets förslag i Västra Götaland för mandatperioden 2010–2014 är en familjerabatt, så att en vuxen med periodladdning och regionen runtkort kan ta med sig fyra barn/ungdomar under 18 år utan extra kostnad. Då blir det lönsamt att ställa bilen vid till exempel familjens Lisebergsbesök.
Ytterligare förslag är att pensionärer ska resa gratis i lågtrafik och att fritidskortet ska gälla från klockan 14.

Möjligheten att genomföra sådana politiska förslag efter regeringens avreglering är ytterst oklar.
Moderaterna satsar minst av alla partier på kollektivtrafiken och låtsas att avreglering är lösningen på de flesta utmaningar samhället står inför. M är också tydligt med att det är okej att priserna höjs.
Kollektivtrafik är inte vilken vara som helst. Kollektivtrafik ger stora positiva effekter på miljö och samhällsekonomi. Det offentliga bör ta ett tydligt finansiellt och organisatorisk ansvar för kollektivtrafiken. Den 19 september bestämmer du om kollektivtrafiken och linje 100 ska vara nästa steg i regeringens avreglering.

Kommentar

Namn:

Kommentar:

 
Skugga Skugga Skugga