När Fehrmanbältförbindelsen är klar kommer efterfrågan på tågtrafik att växa rejält. Även om fyrspåret från Malmö sedan 2023 går ända fram till Högevallsbadet i södra Lund så som kommer spårkapaciteten genom Lund inte att räcka till.
Armaturfabriken ligger mellan Högevallsbadet och Lund C. Några påstår att denna industribyggnad måste rivas för att ge plats till ny järnväg. Andra förespråkar en lösning där spåren dras utanför Armaturfabriken vilket kräver rivning av ett antal bostadshus. Ytterligare förslag är en lång tunnel genom Lund.
Tunnellösningen utreddes av kommunen under den förra mandatperioden. När utredningsresultat blev klart tystnade tunnelopinionen eftersom kostnaden visade sig skyhög. Trafikverket ser inga trafikmässiga fördelar med en underjordisk station. Kommunen får själv stå för merparten av kostnaden.
En sådan investering får utgifterna för spårvagnslinjen att framstå som småslantar. En tunnel för persontrafik kan av säkerhetsskäl inte kombineras med godstrafik. Ett godsspår som dras som en ringled utanför tätbebyggelsen är av flera skäl otänkbart för Trafikverket.
Det finns emellertid ännu ett förslag på hur fler tåg mellan Högevall och Lund C ska få plats. En idé som 2011 framfördes av kommunens trafikplaneringschef Christian Rydén är en dragning av järnvägsrälsen i ytläge via tunnlar genom Armaturfabrikens tegelbyggnad. På det viset kan huset bevaras samtidigt som det medger en stor tågtrafikökning.
2017 lyfte MP i Lund detta förslag efter att ha inspirerats av hur man i Hudiksvall har löst en liknande situation. Där går spåren genom Stadshotellet. I Lund skulle spåren kunna gå genom Armaturfabriken i två separata valv på bottenplanet. För att snabbt ge plats för fler tåg och bevara industriminnen bör järnväg genom Armaturfabriken utredas.