Blogg: Karin Svensson Smith
Skugga Skugga Skugga
Skugga


STARTSIDA    OM KARIN    RIKSDAGEN    KOMMUN    DEBATT    VIDEO    PUBLIKATIONER




Karin har skrivit ett kapitel i boken (PM):
Den hållbara stadens utveckling (pdf).
Publicerad 4. maj 2025
Karin Svensson Smith, Ordförande Resenärerna
Johnny Naderus, Seko Infranord
Mats Wingborg, Rapportförfattare Privatiserat järnvägsunderhåll
Lisa Pelling, Chef Arena idé

Utskriftvänlig
Trafikverket måste ta tillbaka underhållet i egen regi
Varken Trafikverket eller någon annan aktör har en samlad bild av den svenska järnvägsanläggningen. Det har resulterat i ett bristfälligt underhåll och att skattepengar försvunnit ner i ett svart hål.

 SVT:s program 30 minuter medger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana att järnvägsunderhållet är ”eftersatt” och att det borde ”satsas ännu mer pengar”. Men mer pengar är otillräckligt för att lösa järnvägens problem. Trafikverkets generaldirektör undviker att nämna elefanten i rummet: att Trafikverket inte längre har kunskap om järnvägens skick.



Trafikverket borde ha lyssnat på Löfven



Trafikverket har formellt ansvar för att förvalta 14 200 kilometer spår i det svenska järnvägsnätet. Men Trafikverket har sedan bildandet 2010 lagt ut underhållet av denna enorma anläggning på privata entreprenörer. Konsekvensen har blivit att varken Trafikverket eller någon annan aktör har en samlad bild av järnvägsanläggningen. Det har resulterat i ett bristfälligt underhåll och att skattepengar försvunnit ner i ett svart hål.



För att stärka statens kunskap om järnvägen behöver underhåll föras tillbaka till offentlig regi. Under lång tid har detta också varit ett förslag på dagordningen. Stefan Löfven menade att staten borde ta över allt underhåll. Det ledde fram till en utredning som 2020 föreslog att en tredjedel av järnvägsunderhållet borde utföras i offentlig regi. Därefter har ambitionerna fortsatt att krympa.



I december 2021 gav regeringen Trafikverket i uppdrag att i egen regi ta över ansvaret för en tiondel av underhållet. Trafikverket tog fram underlag för att analysera hur uppdraget skulle utföras. Den modell som verket till sist valde går ut på att Trafikverket enbart ska ansvara för ledningen av visst underhåll, men att även i fortsättningen handla upp utförande och besiktning.



Ta tillbaka kontrollen



Startpunkten för denna form av underhåll i ”egen regi” har nu blivit Södra stambanan. Åren 2026 och 2027 ska ytterligare två kontrakt drivas under ledning av Trafikverket. Starka argument talar för att Trafikverket kommer att misslyckas med att skaffa sig kunskap om järnvägsanläggningen och ta tillbaka kontrollen över underhållet med den här modellen.



För det första. Genom att Trafikverket enbart sitter med i ledningen för underhållsprojekten, men upphandlar utförande och besiktning, kommer ambitionen att få bättre kunskap om järnvägsanläggningen att gå om intet.



För det andra. Modellen med underhåll i egen regi testas i kontrakt på fem år som kan förlängas i ytterligare två år. Det innebär att detta experiment med en ny modell för järnvägsunderhåll kommer att kunna utvärderas först kring 2034. Att vänta till dess med en nyordning för järnvägsunderhållet vore en katastrof.



För det tredje. Trafikverket har konstant varit negativt till att bedriva järnvägsunderhåll i egen regi. Det bådar om ett misslyckande. Ska underhåll överföras till egen regi krävs därför en omorganisering av Trafikverket.



Trafikverket obstruerar



Flera saker är ytterst anmärkningsvärda. Hit hör det orwellska påfundet där ”egen regi” fått en innebörd som helt skiljer sig från allmänt språkbruk. Anmärkningsvärt är också att Trafikverkets obstruerar och omöjliggör den uttalade politiska ambitionen att mer av järnvägsunderhållet ska göras i egen regi. Vagnen har spänts framför hästarna. Trafikverket definierar vad som ska göras, inte regeringen.



Underhållsskulden inom järnvägen beräknas i dag till över 90 miljarder kronor. Mer pengar behövs, men utan en omorganisering av hur underhållet ska bedrivas är risken att ännu mer skattepengar går upp i rök. För att förhindra det behöver Trafikverket ta ansvar för både utförande och besiktning av järnvägsunderhåll.



Det kräver i sin tur en omorganisering av Trafikverket, däribland bör det delas upp i en tåg- och en vägdel. Utan en sådan förändring vet vi vad som väntar: fler år av tågförseningar och inställda tåg som drabbar resenärerna.



 



Kommentar

Namn:

Kommentar:

 
Skugga Skugga Skugga